Musik på CD: Trettioåriga Kriget - Krigssång 1975 / 2004 Digipack



Omslaget till digipacken

Baksidan med låtlista 

Uppviket Bild 1 

Uppviket Bild 2

CD:n







Musiker



Christer Åkerberg - Akustiska & Elektriska gitarrer, Körsång
Stefan Fredin  - Bas, Körsång
Dag Lundqvist - Trummor, Slagverk, Keyboard, Körsång
Robert Zima - Sång




Låtlista




1. Krigssång
2. Metamorfoser
3. Jag och jag och "jag"
4. Murar
5. Krigssång II


Bonus Spår 

6. En Kvall Hos X
7. Dagspress -76
8. Moln

Längd: 52:16















Krigssång är Trettioåriga Kriget s andra platta. Skivan är hyllad i Progg / Progkretsar.
Den finns även med i boken 99 Proggplattor från 2006. (Självklart står boken i bokhyllan).

Trettioåriga Kriget: Krigssång finns på sidan 158.



Även Mikael Åkerfeldt,från Opeth har hyllat denna skiva stort i en krönika från Sweden Rock Magazine 

Även Mikael Åkerfeldt,från Opeth har hyllat denna
skiva stort i en  krönika från Sweden Rock Magazine

Några har även kallat den för Trettioåriga Kriget s ”Close To The Edge! ” 
Själv har jag inte hört plattan för ens nu då. 



Skall bli väldigt intressant att sätta igång skivan och lyssna första gången på den
Redan när första tonen kommer igång då vet jag redan av jag kommer att tycka om denna skiva.
Ren mörk prog magi. Varför jag skriver mörk är för att texterna kan kännas väldigt melankoliska.
Men samtidigt väldigt aktuella mera nu än någonsin. Musiken är väldigt vacker och stark.

Det verkar som att bandet har hittat sin stil nu. Progressiv Rock och lite sväng av Jazz.
Låtarna sitter perfekt bandet låter helt magiskt och äntligen så visar Trettioåriga Kriget var skåpet skall stå. Helt magisk platta. 


Skivan klickar på ca 1 timme och det känns riktigt bra.
Bookleten är väldigt bra och härligt utformad.
Det är något jag verkligen älskar med Mellotronens utgåvor. Dom slår på stort med Bookleten.
Bra text skriven av Olle Thörnwall. Bra bilder och riktigt med information.






Betyg 5/5


Trettioåriga Kriget - Hej På Er
Deras tredje platta som jag alla redan har i min samling 



Men den når sig inte riktigt till min riktigt stora Trettioåriga Kriget favoritplatta.
Hej På Er. Mitt hjärta klappar lite extra för den skivan. Vet inte riktigt varför.
Mitt första möte med Trettioåriga Kriget så den är väldigt speciell för mig.



Kommentarer