Musik på CD: Trettioåriga Kriget - War Years Digipack 2 CD 2008

Omslaget till Dubbel CD:n

Uppviket 

Booklett bild med hela låtlistan
i häftet låg även CD 1 

CD 1 är inspelningar från 1971 Till 1981.
CD 2 är inspelningar från 2004 (Prog Day festival) and 2007 (Nacka, Sweden).







Musiker


Stefan Fredin - Bas , Gitarr , Sång
Dag Lundquist - Trummor , Körsång
Christer Åkerberg - El & akustiska Gitarrer
Robert Zima - Sång
Mats Lindberg - Orgel , Piano, Mellotron







CD 1 - Live 1970-Talet


Introduction Tippen
Confusions
Perspektiv
Handlingens skugga
Krigssång
False start
Krigssång II
En kväll hos X
Den stora kliniken
Mot alla odds
Dåliga nerver
Blues
Som förut
Errolito



CD 2 : Nutid


Introduction
Lång historia
Mina löjen
Om Kriget kommer
Andra sidan
Jag och jag och jag
Moln på marken
I början och slutet
Krigssång
Gnistor
Ur djupen
Dagspress
Kaledoniska orogenesen



Den sista Trettioåriga Kriget CD.n kommer här nu.
Vad passar bäst om inte en härlig dubbel CD med mycket härligt Live Material.

Denna skiva har jag faktiskt letat väldigt länge och väl efter.
Såg först att den fanns nr den släpptes och försökte få tag på den. Men den försvann direkt.
Fanns inte på Ginza / CDON . Så det var bara att vänta och vänta.
Försökte att få tag på den via Bengans men det gick inte.

Som tur är så hade Stefan Dimle den så det var ju bara att slänga iväg ett mail.
Så nu har jag äntligen fått tag på den.

Vad skall man säga. En riktigt härlig och bra live platta.
Hoppas verkligen att det kommer snart en till.
Men man vet ju aldrig.

Dock måste jag nämna låten Moln på Marken. Ren Magi och helt underbar låt.
Skivan kommer att spelas många gånger. Ett måste i samlingen och samtidigt så kommer du aldrig att tröttna på dessa skivor.



Kanske är denna mest för samlare . Men jag tycker även att dom som nyligen 
har upptäckt Trettioåriga Kriget skall lyssna på den. 
Bandet kanske låter mycket bättre live än på CD. Själv så tycker jag att det lika bra.
Dock blir jag sugen på att se bandet. Måste fan fixa det snart. 
Med tiden så skall det ske. 


Bookleten är väldigt bra och härligt utformad.
Det är något jag verkligen älskar med Mellotronens utgåvor.
Dom slår på stort med Bookleten.
Bra text skriven av Olle Thörnwall.
Bra bilder och riktigt med information







Betyg 5/5 

Kommentarer