LP - Skivor : Jan Johansson ‎– Jazz På Svenska 1964

Omslaget till LP:N

Baksidan med info m.m.

Skivpåsen 

LP.n

Etiketten 





Musiker


Jan Johansson ‎– Piano
Georg Riedel - Bas



Låtlista


A-Sidan

Visa (Från Utanmyra
Gånglek (Från Älvdalen)
Polska (Från Medelpad)
Visa (Från Rättvik)
Brudmarsch Efter Larshöga Jonke (Från Medelpad)
Vallåt (Från Jämtland)



B-Sidan


De Sålde Sina Hemman (Emigrantvisa)
Berg-Kirstis Polska (Från Dalarna]
Skänklåt (Från Leksand)
Gammal Bröllopsmarsch (Från Dalarna]
Visa (Från Järna)
Polska Efter Höök Olle (Från Dalarna)



Vi startar veckan med en klassiker med stor K.
Frågan är bara vad finns det att säga om denna som inte redan har sagts.
Visst Jazz är inget för mig vissa stunder. Men jag får krypa till korset och säga att den är väldigt
bra. Riktigt bra. Själv hade jag tur då vi fick in den på jobbet. Så det blev ett köp direkt
så hittar ni den eller köper nyutgåvan så kommer ni att bli riktigt glada.

Den kan kännas väldigt tråkig. visst det erkänner jag. Det låter lite falsk kan även några tycka.
Själv så tog det mig ett par varv för att jag skulle upptäcka denna fantastiska skiva.
Underbart Pianospel och basen är helt magisk. Ingen sång eller något.  Bara helt instrumental

Plattan är även Sveriges mest sålda Jazzskiva och det förvånar mig inte.
Ett guldkorn som måste finnas i varje samling. Alla har sagt att den är ett måste.
Själv så har jag varit tveksam tills jag nu har lyssnat på den och det kommer att gå varm hemma ett tag till. Den kommer att gå varm senare ikväll.






Det kom en nyutgåva på LP 2014.






Betyg 5/5

Kommentarer