LP - Skivor : Tältprojektet ‎– Vi Äro Tusenden 1977

Omslaget till LP:n

Baksidan med låtlista + Info

Texthäfte med Info + låttexter Bild 1

Texthäfte med Info + låttexter Bild 2

Texthäfte med Info + låttexter Bild 3

Texthäfte med Info + låttexter Bild 4

Skivpåsen har lite reklam för Nacksving.
Har vissa plattor hemma i hyllan

Lite Tältet reklam finns med 

LP:n

Etiketten 






Musiker



Jimmy Olsson - El- och kontrabas.
Bengt Blomgren - Gitarrer
Bernt Andersson - Polymoog, orgelpiano, dragspel, munspel
Ulf Dageby - Akustisk- och elgitarr
Christer Boustedt - Altsax
Torsten Eckerman - Trumpet
Stig Ekelöf - Trombone
Per Melin - Trummor
Nikke Ström - Barytonsax
Henric Holmberg - Violin
Jussi Larnö - Tenorsax
Olle Westerholm - Fiol
Per Eggers - Altsax
Bertil Goldberg - Mandoliner
Sven Wollter - Flygelhorn


Lars Aldman - Sång
Anki Rahlskog - - Sång
Berit Persson - Sång
Barbro Oborg - Sång
Björn Granath - Sång
Boel Höjeberg - Sång
Eva Remaeus - Sång
Ewa Wilhelmsson - Sång
Maria Grahn - Sång
Marianne Lindberg - Sång
Med Reventberg - Sång
Ninne Olsson - Sång
Sam Westerberg - Sång
Sonja Lund - Sång
Totta Näslund - Sång





Låtlista

A-Sidan 


Treffenbergkadriljen
Sång Om Arbetarklassens Uppkomst
Vi Väva
Rättegångsinmarsch
Revolutionsoperan
Segerhymnen
Glädje Till Varje Pris (Kreuger-Göring Tangon)


B-Sidan

Aldrig Mera Krig
Ellen Vår Ellen
AK-sången
Vi Äro Tusenden...

Skivan innehåller 11 låtar & är ca 40 min lång 




Ja mina vänner. Det är väl lika bra att ta det från Början. Detta var faktiskt en av dom plattor som fick mig verkligen att lyssna på Progg. Japp faktiskt så var det just denna. Dock på CD.

Jag hörde Vi Äro Tusenden på trippel CD:n ”Progg Hits”. Vi Äro Tusenden var och är en magisk låt och jag tänkte att jag måste skaffa hela Tältprojektet Skivan. Så jag lånade den på Biblioteket i Norrköping och kopierade den plattan.

Spelade den skivan om & om igen. Fick dock den till slut på Officiell skiva via Tältet – Vem Tillhör Världen på DVD+ CD. Hängde ni med eller inte. Först Bränd CD ett par år och sedan på CD via Tältet- Vem Tillhör Världen via DVD:n & nu tillslut på LP.


Tältet - Vem Tillhör Världen
DVD + CD 

DVD + CD

CD:n



Det är verkligen med härliga känslor jag sitter och håller i denna LP.
Dock så skall vi se om den fortfarande är lika bra.


Allt sparkar igång tack vare en lite snutt på 1 min som fångar lyssnaren direkt Treffenbergkadriljen 
Har man dock hört den ett par gånger innan så kan man nästan ta och hoppa över den.

Sång om Arbetarklassens Uppkomst är en härlig Jazzlåt som Eva Reamus verkligen visar att hon kan och kunde sjunga riktigt härligt. Alltid gåshud och konstigt nog så är det något med saxofonsolot som kommer en kort snutt i låten.



Vi Väva är och förblir en bortglömd låt vilket jag tycker är synd. Hoppas att den kommer att lyftas fram med tiden och samtidigt att folk får upp ögonen för den låten. Folkmusik när det är som bäst på något sätt. 

Men ganska snabbt så slår det om till Marschmusik. Hårt och stark och samtidigt så sitter man där på helspänn. Man väntar på att något skall hända och det gör det. Operan väntar på oss alla. Totta öppnar upp med en röst som fångar upp lyssnaren och alla sätter igång. Det är gåshud direkt.


Segerhymen är och förblir en av dom bästa låtarna på skivan.Det tyckte jag då och det gör jag faktiskt fortfarande. Saxofonsolo & kören som kommer igång. Vackert och bra. Dock så brister det lite i slutet tycker jag. Det känns lite falskt måste jag säga.


Glädje Till Varje Pris (Kreuger-Göring Tangon) som kommer direkt efter känns lite konstigt placerad skall den finnas där. Det var min första tanke som kom upp då i huvudet när jag hörde den låten första gången. Dock fattade jag inte vilka det var dom menade då när man hörde om Ivar Kruger & Herman Göring. (var dock bara 12 år gammal då). Men med tiden så läste man på och visste vilka det var.







Sedan så är det dags att vända på LP:n och lyssna på B-Sidan

En av skivans starkaste låtar kommer igång direkt. Aldrig Mera krig. Den har allt som en stark låt behöver. Riktigt bra sångare , bra musik och en text som aldrig blir gammal. Det är bara att byta ut vissa ord. En låt som kommer att finnas ett bra tag i mitt huvud.

Ellen Vår Ellen är lite av det gladare slaget och det är alltid roligt att höra tjejerna fnittra eller skratta en kort sekund när dom sjunger denna låt. En glad låt som sagt.

AK-Sången var den låt som jag spelade flitigast och lärde mig texten utantill. En liten trällvanlig låt som jag kommer att spela några gånger till denna kväll.

Avslutar skivan gör föreställningens finallåt ”Vi Äro Tusenden”. Den första låten jag hörde via ”ProggHits”. Över 7 min lång och den finns alltid i huvudet och i hjärtat. Plattan var & är fortfarande helt magiskt och kommer att spelas flera gånger hemma hos mig. Både som MP3 & CD / LP


Rekommenderar denna bok skarpt för den som vill
veta mera om Tältprojektet 










Betyg 5/5 

Kommentarer