LP - Skivor : Riddarna - Under Jorden LP + CD 2014

Omslaget till LP:n

Baksidan med låtlista

Skivpåsen Bild 1

Skivpåsen Bild 2 med låttexterna 

LP-Skivan är lila

Etiketten A-Sidan

Etiketten B-Sidan

Lite bättre bild på Skivan i Ljus

Hela LP:n på CD följde med 

Gaphals - Loggan finns med 







Musiker

Edward Forslund - Sång
Erik Dahlström - Trummor
Patrik Jakubowski - Bas



Låtlista

A-Sidan

Skuggan
Hjärtat Slår
Slå Mig
Simma Hem
Nu Eller Aldrig
Så Hårt


B-Sidan

På Topp
Över Gränsen
Död Människa
Vad Som Helst
Kolla Kolla (Cover)
Under Jorden
Rock'n'Roll Kan Rädda Din Själ


Limiterad i 200 exemplar i Lila färg vinyl.





Riddarna släpper nytt 2014. Det måste jag verkligen få tag på. Det kan bara vara en riktigt bra skiva. Och ni kära läsare vet att jag gillar Riddarna. Jag håller deras 2 första skivor högt.
Vem vet kanske detta är deras bästa album. Riddarna har mognat rejält i mina öron sedan jag har lyssnat på deras andra plattor.

Det är samma Riddarna som vi alltid har vant oss med. Riddarna låter starkare och mer samspelta.
Redan då första ackordet slår igång på skivan. DÅ vet man direkt att man kommer att gilla denna platta.

A-Sidan öppnar upp med låten Skuggan och det är gåshud direkt. Låten kommer fram mystiskt och sedan så slår det bara till.
Hjärtat slår är en ösig och stark ”kärlekslåt” eller vad man skall kalla det. Det känns som det.
Det påminner om Ebba Grön s låt ”Vad Har Jag Gjort”. Fast lite bättre måste jag säga.

Slå Mig är en låt som kommer att bli en stor live favorit tror jag. Tunga riff. Lite deppig text och en melodi som sitter i huvudet länge. Simma Hem är en pärla. Längtan, stark text som passar perfekt. Alla kan känna igen sig i texten. Underbar låt.

Nu eller aldrig skulle passa perfekt i en film. Eller en rejäl filmskärm som Pink Floyd har.
Det skulle bli en häftig känsla.

Så Hårt får konstigt nog avsluta A-Sidan. Det är inget fel med det men det känns som att det går för fort fram när man lyssnar på skivan. Det är så bra så det fångar upp lyssnaren och håller kvar den i musiken. Nå ja det är dags att lyfta på häcken och vända på skivan



B-Sidan

På Topp sparkar igång den och det är med besked. Tungt och mäktigt. Jag älskar det.
Över gränsen & Död människa kunde nästan låta som att det är en enda lång låt.
 Jag trodde det första gången jag hörde den. Men det visar sig att det var det inte. 
Där ser man.lär sig något nytt varje dag.

Vad som Helst känns som att bandet kanske går lite för fort fram, Antigen så är det fel på skivan eller så låter det som att det är något galet med ljudet. Vet inte vad det är Men det är något som stör mig  & det finns en rejäl risk att skivan känns helt förstörd pga av det. 

Men det försvinner direkt eftersom det kommer ett av skivans starkaste spår Trots att det är en cover. Japp ni läste rätt. En riktigt stor och stark cover. Nationalteatern s låt Kolla Kolla. Den är fasen 10 gånger bättre än orginalet. Har ni inte hört den så se till att kolla upp den direkt.


Skivans titelåt kommer här Under Jorden. En låt som kommer nog få en del att bli väldigt förvånade över. Helt instumental och väldigt kort.

Rock N Roll Kan Rädda Din Själ avslutar denna skiva och det är nog deras bästa version.
Lite mjukare och lite svängigare version. 

Men annars så är Riddarna ett band som kommer att gå långt och jag kommer fortfarande att vara med på den resan. Jag ser verkligen fram emot nästa skiva alla redan.
Stort och tungt det är verkligen så det skall vara med Riddarna. & en överaskning som vi fans vet att det är ett band att räkna med. Bandet vet verkligen hur dom skall ge oss vad vi vill ha och konstigt nog så är detta deras bästa och starkaste album. Kommer att gå varm ikväll.

Det kommer att bli svårt att senare sätta ihop Gaphals listan för 2014. Denna kommer kanske att ligga på första plats.



 






Betyg 4,5/5

Kommentarer