Musik på CD: Life - Life 2 CD 1970 / 2013

Omslaget till Dubbel CD.n

Baksidan med låtlista + Info

Del av booklet Bild 1

Del av booklet Bild 2

Del av booklet Bild 3

CD 1 Svenska Versionen
CD 2 Engelska Versionen





Musiker

Anders North - Gitarr, Piano, Orgel, Bas, Sång, Synt
Paul Sundin - Bas, Piano, Sång, Elpiano
Thomas Rydberg - Trummor





Låtlista



CD 1 Svensk Version


Quo Vadis (I)
Nobody Was There To Love Me
Many Years Ago
Experience Of Love
She Walks Across The Room
Sailing In The Sunshine
Quo Vadis (II)
Living Is Loving
Every Man
Experience Of Life
One Of Us
Yes, I Am
Once Upon A Time
Quo Vadis (III)

Bonusspår

Jag Färdas (Bonus)
To The Country (Bonus)
Tro På Vår Värld (Bonus)




CD 2 Engelsk Version

Qua Vadis (I)
Nobody Was There To Love Me
Many Years Ago
Experience Of Love
She Walks Across The Room
Sailing In The Sunshine
Quo Vadis (II)
Living Is Loving
Every Man
Experience Of Live
One Of Us
Yes, I Am
Once Upon A Time
Quo Vadis (III)
Jag Färdas (Man's Journey)
To The Country
Tro På Vår Värld (Believe In Our World)


Jag satt och lästen på en favoritblogg som heter METAL. Den har gett mig väldigt mycket att lyssna på. Deep Purple , Black Sabbath , Witchcraft och Ghost.

Killen har en serie som heter Veckans Tips och Life/ST eller Life – Life fångande min blick. Jag vet att jag har sett det omslaget tidigare och det var på Progg.se (numera Musikon.se).

Skivan verkade vara en bra platta och väldigt intressant Så det var bara att gå ned och beställa plattan på Bengans. Kart att det tog ett litet tag. Men nu till slut så fick jag hämta ut den.
Så då var det bara dags att sätta sig och lyssna på plattan. Den finns i svensk Version och i Engelsk Version. Det skall bli väldigt spännande Vi börjar med den svenska versionen först.  Den svenska versionen av CD.n är ca 1 Timme och det är en härlig Resa.


Det påminner mig lite om plattan Resan och konstigt nog så börjar det mjukt för att senare gå in i lite tyngre stuket. En blandning av Asoka & Baby Grandmothers. Kan även tycka att det påminner om Mats Glengårds första platta. Det är bara positivt för mig. Det känns verkligen i hela kroppen att jag kommer att spela denna många gånger.

Plattan är helt magiskt bra. Det verkar dock gå upp och ned. Först hårt fram och sedan mjukt. Dock så påverkar det inte plattan något. Det flyter på riktigt bra och starkt. Ljudet kommer ut klart och fint ur högtalarna. Det låter inte svagt eller hårt. Det är perfekt och helt knastfritt.
Den Svenska versionen är helt magisk och kommer nog att vara bäst än så länge.
En perfekt blandning av prog och tung blues. Vad mer kan man begära. 

Nu är det dags att plocka fram den engelska versionen och lyssna på den. Skall bli intressant om det finns någon skillnad. Förutom då att dom sjunger på Engelska så är plattan lika bra. Kanske lite bättre men det beror på vilket humör man är på. Dock är denna version bara 50 min lång. Dock så kan det verka som att ljudet är lite lågt på denna skiva, Men det är det inte. jag hade bara råkat sänka lite på CD-Spelaren. 


En sak är säker och det är att båda skivorna är en njutning för kropp & själ.
Kommer att spela denna platta länge och den kommer att växa för varje gång jag lyssnar på den.
Det enda man kan klaga på det är att bookleten är lite tunn. Men man kan inte få allt man önskar sig.

Vill dock även påpeka att jag inte vet om detta är en Bootleg eller inte. Men den ser väldigt proffsig ut så jag hoppas verkligen att det är en officiell utgåva. 

Betyg på båda skivorna är 5/5

Kommentarer