LP - Skivor : Pink Floyd ‎– Animals 1977

Omslaget till denna pärla

Uppviket 
Baksidan med låtlista

Texterna till låtarna finns på skivpåsen
Bild 1 

Texterna till låtarna finns på skivpåsen
Bild 2

LP:n

Etiketten Dogs 

Etiketten Sheep







Musiker



David Gilmour - Eitarr, Elbas , Synt och Sång på den första halvan av "Dogs"
Nick Mason - Trummor, Percussion
Roger Waters - Elbas, Sång, Akustisk Gitarr & Gitarr
Richard Wright - Hammond Orgel, Wurlitzer Elpiano, Syntar, Körsång

A-Sidan

Pigs On The Wing 1
Dogs

B-Sidan

Pigs (Three Different Ones)
Sheep
Pigs On The Wing 2


plattan är ca 42 min lång


Detta har nog med tiden blivit den heliga Graalen för mig ialla fall för Pink Floyd samlingen.
Jag vet inte hur länge jag har letat och letat efter denna. Vet att den finns på CD. Men den har varit slutsåld på Bengans. Men till slut så såg jag på nätet att den fanns. såg att det var vinyl och det gör mig inget.
Ringde direkt och frågade om den fanns kvar och dom lade undan den till mig. så jag blev 125 kr fattigare.


Pink Floyd – Animals. Det är väl enligt många deras bästa platta. Själv så vet väl mina läsare vilken Pink Floyd platta som är bäst enligt mig. The Dark Side Of The Moon. Det vet ni både vänner & läsare. 

Dock så tänkte jag att jag skulle försöka att skriva en recension av denna platta. 
Dock vet jag inte riktigt hur jag skall börja på den. 

Det finns alla redan folk som har skrivit spaltmeter om denna skiva. ”Den är ett mästerverk, Ett måste i din samling, Pink Floyds Bästa platta.
Tråkig och seg, Väldigt dålig skiva.”. Alla vet nog hur denna platta låter.


Trots att plattan är runt 42 min så finns nästan allt där. Bra texter , Bra Musik och ett band som verkligen är tajta. Trots att Roger Waters hade tagit kontroll av bandet.

Allt börjar med den lugna och min personliga favoriten Pigs On The Wing Part 1.
Tänk att något så enkelt och kanske lite banalt bli en en härlig och lugn låt. Tror man att det är samma stuk på hela plattan så tror du fel.

Pigs On The Wing Part 1


Nästa låt Dogs tar upp hela A-Sidan och efter ha lyssnat på denna låt ett antal gånger tidigare så är den, Den är väldigt härlig och splittrande på samma gång. Vet inte varför men det känns så. Det är väldigt mycket på en gång. Det krävs ett par varv innan man inser att låten är väldigt STARK.
Det finns ett djup i den som griper tag i mig. Det är en rejäl tankeställare, + det är en väldigt bra låt trots att den är runt 18 min lång. Men det blir aldrig tråkigt.


Efter Den låten så är det dags att vända på plattan på B-Sidan där hittar vi Pigs (Three Diferent Ones).
Där finns dom klassiska raderna ”Hey Pig Man Ha Ha charade You Are” Det är en av plattans höjdpunkter. Den ankladae sången mot politker / Domare / Präster m.m. sedan ett solo som sträcker sig rejält över 10 min. Det kan kännas tråkigt men det är det inte. Det är magiskt på sitt eget sätt.

Efter den magiska uppladdningen så kommer vi till en låt som varje gång griper tag i mig.
Introt till "Sheep" invaggar lyssnaren i en lyrisk stämning, där man hör fågelkvitter och får som bräker.
Ett härlig syntslinga som fångar lyssnaren, en liten röst som viskar (eller så är det dåligt mixad), det liksom väser fram. Det kan vara svårt att höra vad Roger sjunger första gången. Det blir ett skönt litet synt och orgelsolo. Det växer och håller lyssnaren i schack så man kan inte låta bli att lyssna hela tiden. Vid ca 06:24 så kommer det en röst gjod av en vocodern (liten metaliskt röst som förkunnar). 

En liten parodi på Psalm 23 Herren Är Min Herde.

”The Lord is my shepherd, I shall not want
He makes me down to lie.
Through pastures green He leadeth me
The silent waters by.
With bright knives He releaseth my soul.
He maketh me to hang on hooks in high places.
He converteth me to lamb cutlets.
For lo, He hath great power, and great hunger.
When cometh the day we lowly ones,
Through quiet reflection, and great dedication,
Master the art of Karate,
Lo, we shall rise up,
And then we'll make the bugger's eyes water. ”



Psalm 23 Orginal på Engelska 




Efter det så kommer Roger Waters starka röst upp för ett par rader. Det är gåshud direkt. Ren Magi.
Och låten får verkligen sin fulla kraft när det härliga och punk aktiga gitarrsolot kommer igång vid 08:03. En riktigt stark och mäktig låt.




Avslutar gör Pigs On The Wing Part 2. jag kan lyssna på den flera gånger utan att tröttna.



You know that I care what happens to you And I know that you care for me too
So I don't feel alone Of the weight of the stone
Now that I've found somewhere safe To bury my bone
And any fool knows a dog needs a home A shelter from pigs on the wing 


Plattan är nästan snäppet bättre än The Dark Side Of The Moon. Är lite kluven till den frågan.
Men Animals är ett mästerverk och en härlig stark platta.

Betyg 5/5

Kommentarer