Musik på CD: Kultivator - Barndomens Stigar 1981 / 2008

Omslaget till digipacken

Baksidan med låtlista 

Booklet bild 1

Booklet bild 2

Booklet bild 3

Booklet bild 4

CD 1 & CD 2  




Musiker


Stefan Carlsson - Bas Johan Hedrén - Rhodos, Orgel & Synt
Jonas Linge - Gitarrer, Sång
Ingemo Rylander - Sång
Johan Svärd - Trummor Percussion


Låtlista


CD 1  Barndomens Stigar ("Paths Of The Childhood")

Höga Häster
Vemod
Småfolket
Kära Jord
Barndomens Stigar
Grottekvarnen
Vårföl
Novarest

Bonus Spår 
Häxdans
Tunnelbanan Medley
Novarest Live


Waiting Paths (Bonus CD) CD 2


In The Darkness' Plait
Bringing Water
Another Day In Life
Waiting Paths


Kultivator är ett band som jag bara har hört talas om via Progg.se. Det första jag fick reda på det var att det var ett band från Linköping. Tänkte att det kan vara av intresse eftersom jag vill verkligen få tag på Lokala band och även band från Linköping. Kanske blir det ett projekt med tiden.

Men nu går vi ifrån ämnet igen. 



Dock så blev jag väldigt förvånad över att plattan gick att få tag på eftersom vad jag har hört så har den varit bort länge. Men jag blev glad ändå. TROTS ATT JAG INTE HAR HÖRT PLATTAN TIDIGARE. Så detta skall bli intressant.

Det är väldigt mycket fart på musiken riktigt rejält. Det är en blandning av YES & lite drag av
Deep Purple. Även lite King Crimson vibbar får jag med. Det är verkligen en härlig blandning .
Det finns prog , folkmusik , Jazz , Rock och tungt gung.

Det är mycket utsvängningar som ibland kan faktisk kännas lite segt och för Flummigt. Dock så blir man förvånad hur bra plattan låter för att vara en debutplatta. Det verkligen riktigt härligt att sitta och lyssna på denna platta i lugn & ro.

Det är klart att man kommer att tycka att denna platta är lite seg & tråkig när man lyssnar på den första gången. Men den kommer att växa rejält. Det känns riktigt bra i kroppen efteråt man har lyssnat å på plattan. Dock å tycker jag att sången är för dåligt mixad eller så har kvinnan som sjuner väldigt låg röst eller dålig mikrofon. Det hörs klart på ”Kära Jord”. Plattan är remastrad det vet jag.

Låtarna är lagom långa vissa är 3-5 min den längsta är på över 13 min. Dock så känns det ibland som att låtarna hör ihop på något sätt. Det är ett enda långt jam. Plattan är på lite under 50 min. Men det blir aldrig tråkigt utan det blir en rejäl upplevesle som kommer att kännas varje gång man lyssnar på den. Dock så kan jag väl klaga lite på en sak. Priset många kanske tycker att 219 kr för en dubbel CD är lite väl saftigt. Men man får mycket för pengarna. Bra booklet och musik som kommer att spelas flitigt. Det sura är att Det är att det bara blev 1 platta.

Det hade varit väldigt intressant att se hur Kultivator skulle ha låtit än idag. Tror dock inte att dom kommer att spela mera. Men jag får väl hoppas att det kommer nytt material med tiden.

Det finns dock lite nytt material på Bonus CD:n den är helt underbar.

Kultivator är ett band som jag riktigt älskar efter denna platta. Är glad över att jag fick tag på den.
Det kan som sagt låta riktigt dåligt när man lyssnar på den för första gången. Men den växer för varje lyssning. Du kommer att gilla denna rejält. Jag lovar. Dig det.







Betyg 5/5

Kommentarer