MP3 – Eller Inte MP3 Det är Frågan (Vad Är Svaret)

Jag har funderat på en sak länge ang MP3-Filer. Och deras vara eller icke vara.
Tänkte jag skulle ta och rensa skallen lite om det är ok med ett inlägg. Kanske lite halvlångt men det får duga ändå.

Vilken var din första MP3-spelare. Kommer du ihåg det. Jag gör det 

Tangent Jukebox MP3-player 256 MB. (Det ni den innehöll 256 MB.)


Min Första MP3-Spelare Bild 1

Min Första MP3-Spelare Bild 2


Jag minns även den första låten jag lade in i spelaren Speedy Gonzales live med Nationalteatern från Hultsfredfestivalen 1995. Den gick på repat konstant. Även Björn Afzelius live platta Grande Finale fanns där. Spelaren hade även AAA batterier. Jag gick alltid till IKEA och köpte ett 10 pack för veckopengen. Syrran brukade ta Batterierna för mig. Så det fanns alltid till hans. 

Räddaren i Nöden ibland 



Med tiden lärde jag mig att rippa plattor och även bränna CD-skivor. Så nu med tiden så har jag ett lass MP3 – låtar i datorn. Just nu är det 1816 st. I Mobilen har jag inte så mycket ca 50 låtar kanske lite mera. Förut så hade jag en Ipod Classic 80GB. Då kunde jag få in väldigt mycket Musik. Oturligt nog så har jag inte kvar den längre. Men det är inget att göra åt. Mobilen fungerar rätt bra som spelare.


Ipod Classic 80GB


Men med tiden så har jag börjat fundera mera på om man skulle ta sig kragen och skaffa Spotify. Visst det skulle underlätta mitt utrymme rejält. Men när jag inte har nätuppkoppling då går det inte att lyssna på låtarna som jag har i spellistan. Även när jag sitter och skriver denna text så har jag musik igång MP3 fil med 192 kps. Jag har alltid tyckt om det formatet. Men frågan återstår.


Det skulle bli rätt så tomt i datorn med all musik jag har lagt in. Men det skulle även vara rätt bra med Spotify. Dock så undrar jag även kommer det leda till att jag köper mera skivor eller mindre skivor. Vi får väl se med tiden. Men än så länge så kommer jag nog hålla mig till MP3 / LP & CD.


Winamp




Det  finns så klart Fördelar & Nackdelar Ang Spotify & MP3-filer.
Spotify har sitt strömande så man kommer åt det via nätverket.
Spotify kör även 320 kps istället för 192 kps.
Spotify har även att om man betalar så slipper man reklamen
Spotify har nästan all musik i världen.
Spotify gör att man inte köper skivor längre.
Spotify betalar ut väldigt lite till artisterna.

Nackdelar
Piratkopiering gör att artisterna når ut sin musik mera. (Dock så finns det en risk att folk inte köper skivorna).

Det blir väldigt mycket MP3-Filer i datorn.
Det kan ta tid att gå igenom allting.
Det kan ta tid att ladda upp allting i datorns MP3 spelare.
Visa filer kan vara helt förstörda och kass kvalitet.


Bonus som är både fördel och nackdel
Man kan hitta Bootlegs av artister som man aldrig har hört förut.


Men frågan är egentligen även i min värld. Skall jag äntligen få tummen ur arslet och kapitulera för Spotify och skaffa ett Spotify Premium konto. Kanske vi får se. Dock så kommer jag nog att än så länge köpa plattor. Jag har en liten bunt som väntar på mig i skivaffären snart så vi får väl se ifall det blir dom sista plattorna för gott. Eller så kommer Spotify göra att jag köper mera skivor med tiden. Vi får se.

Spotify eller inte Spotify
Det är frågan det



Hur gör ni kära läsare. Kör ni Spotify eller MP3-filer.

Kommentarer