LP-Skivor YES - Close to the Edge 1972 / 2012

Omslaget till LP.n

Baksidan med Låtlista + Band info

Uppviket 

Texterna finns på LP-påsen Bild 1

Texterna finns på LP-påsen Bild 2

LP,n

Etiketten 

Lapp på Omslaget 





Musiker

Jon Anderson — Sång
Chris Squire — Bas & Sång
Steve Howe — Gitarr & Sång
Rick Wakeman — Klaverinstrument
Bill Bruford — Trummor & Slagverk



Låtlista





Sida A


Close to the Edge
I. The Solid Time of Changes 
II. Total Mass Retain
III. I Get Up I Get Down
IV. Seasons of Man

Sida B
And You And I
I. "Cord of Life"
II. Eclipse"
III. The Preacher the Teacher
IV. Apocalypse
2. "Siberian Khatru


Plattan är 39 min lång

Denna platta köpte jag av en liten slump. Jag plockade upp den i skivbacken och den bara skrek KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP KÖP

Så eftersom jag chansar ibland så tänkte jag att jag visar den för killen i kassan.
Han säger att denna kommer du att gilla skarpt. Det är precis din musiksmak.

jag har lyssnat på den ca 10 gånger idag och jag är helt säker på en sak
.
Close to the Edge är inte bara en viktig album för Yes fans eller prog fans .
Det är även det album som jag skulle lägga på en "öde ö" listan med Mozart , Pink Floyd, Kebnekajse & Motvind.

Close To The Edge har alla delar i en episk konstverk - från Roger Dean minimalistiska, men engagerande designen, till de komplexa arrangemang av musikerna, i den transcenden sång styling av Jon Anderson. Liksom Fragile, svingar detta album med godhet.

Med bara tre låtar på albumet, Ja föredra kvalitet framför kvantitet och de levererade big time här.
Början arrangemang av ctte är nästan som en surrealistisk resa genom en djungel som slutar runt 2:56 in i titelspåret när det harmoniska frälsning bekanta Ja musik kommer i. Du vet att Howe, Bruford, Wakeman och Squire ska ta dig på en resa av musikalisk glädje och att Jon Anderson är på väg att väcka dig till något du inte förstår, men känner ändå.


De uppdelningar i titelspåret går från en studsande, nästan safari-typ rida genom landskapet till en funky mellanspel av musikalisk lycka med Squire s bas dominerande och bär verserna hela vägen till "kant". Den mellersta delen (eller vad jag kallar mittsektionen: Del III - I Get Up, I Get Down) verkar ta lyssnaren till en expansiv, drömlik texturerat världen med änglalika harmonier som är jämförbara med vad som helst klassisk musik har att erbjuda - mycket eterisk och lugn innan du går in i orgelstycke från Wakeman som är inget mindre än himmelsk och återvänder in i en kaotisk halsbrytande arrangemang som för tankarna till tidigare resor genom djungeln innan den faller tillbaka in i bouncy och funky stylings av tidigare och klimax med en transcenden crescendo som överträffar allt vad jag har hört tidigare.


Den andra låten,  Det är mycket lik Led Zeppelins "Rain Song" - eller något liknande under öppningen stunder av gitarristens gitarr.Runt omkring 03:54, Wakeman och Co levererar ännu en andlig, himmelsk ögonblick av magiska musikaliska bliss. Låten ändras inte så mycket som ctte, men är en föregångare till vad som komma skall i senare Yes album, speciellt "Going For The One." I själva verket kunde ayai har lätt varit en koll på sena 70-talet eller 90-talet Yes album, men jag är glad att det är på ctte. Det är den mellersta delen av total lycka.

Till sist men inte alls minst, kommer vi till Siberian Khatru. Det här är min andra favorit låt av Ja (ctte är den första). Siberian Khatru är en häftig pjäs som tar dig med på en åktur över planeten jorden. Jag föreställer mig sväva genom stjärnor och planeter när man hör detta musikstycke och det ger mig alltid glädje

Close To The Edge är ett definitivt ett prog album man måste ha hemma tillsammans med plattorna.
King Crimson - In The Court Of The Crimson King
Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon.





Betyg 5/5

Kommentarer