Musik på CD: Motvind ‎– Svinhugg från Götet 1976-80 4 CD 2013


Omslaget till Samlingen 




Baksidan med info m.m.




Låtlista


CD nr 1 är ”Känn Dig Blåst. Som kom ut 1976. CD:n är mastrad så det låter riktigt bra. 

Skolanlåten
Öppna Gårdar
Anna
Solidaritetsrock
Känn Dej Lurad
Dra Åt Helvete
Kalle
Fem Fina


CD 2 är Jo Jo Ja Ja från 1977. CD:n är mastrad så det låter riktigt bra. 


Jo Jo, Ja Ja
Gunnar
Arbetslös
Paddan
Rudolf E Stark
Lära För Livet
Konsumboogie
Lena
Göteborg
Fredagsrock 


CD 3 är MOTVIND från 1978  CD:n är mastrad så det låter riktigt bra. 

I Välfärdens Tecken
Vårdoffer
Solstrimma
Bomber Och Granater
Asfalt, Glas, Betong Och Stål
Falskspel
Honken


CD 4 är Snacka Går Ju från 1980   CD:n är mastrad så det låter riktigt bra. 


Som I En Dimma
Ingen Ro
Snövit
Mr X
Elin
Snacka Går Ju
Dollar Dick
Flås Flås
Ensam
Varm Och Röd
Underbar Känsla




Jag vet inte vad jag skall börja med detta. Måste jag erkänna. Allt började när jag fick se denna bild på Facebook. MOTVIND s officiella Facebook sida. EN BOX skall släppas.

Blev så glad när jag fick se denna bild 


Jag tänkte direkt att jag måste ha denna box. Och när jag har bestämt mig så blir det så.
Den enda tanken som slog mig det är att måste jag göra mig av med Vinylerna. (Ned För Fan) svarade spegelbilden. Behåll dom vet jag.



LP Nr 1 

LP Nr 2 

LP Nr 3

Så Till slut så fick jag tag i denna box och då är frågan var det värt det. När man håller i DVD-omslaget så undrar man lite hur detta kommer att låta. Men när man öppnar den så ligger det 4 CD-Skivor i var sitt fack. Väldigt bra och tur att plattorna inte ligger på hög. Men det är något jag saknar , 
VAR ÄR BOOKLETTEN. Det finns inget att läsa om utom det som finns på baksidan. Det känns lite konstigt. Jag hade gärna sett lite info om plattorna och bilder från Studion m.m..

Men man kan inte få allt man önskar sig. Men jag är ändå glad över att Motvind kommer på CD.


Dock så har jag redan hört dom 3 första plattorna. Jag vet att sångaren vill att när CD 4 skulle komma ut så tyckte han att man skulle senare samla ihop upplagor av den plattan och bränna upp dom. Själv så kommer jag att återkomma till den plattan senare i inlägget.


Så då kör vi igång och öppnar lådan 













CD nr 1 är ”Känn Dig Blåst. Som kom ut 1976. CD:n är mastrad så det låter riktigt bra. 




Plattan öppnar upp med en vanlig väckarklocka sedan så är det bara full Fart.
Hela plattan är som sagt riktigt bra och den växer för varje gång. För att vara en debutplatta så är den jävligt bra.




CD 2 är Jo Jo Ja Ja från 1977. CD:n är mastrad så det låter riktigt bra. 



Detta är nog den plattan som jag har lyssnat på mest vad någon konstig anledning. Här finns låtar som man aldrig kommer att tröttna på. Plattan måste nog vara en av dom bästa rockplattorna från Sverige. Lätt alltså. Riktigt bra platta. Dock kan jag inte låta bli att börja Böla när man lyssnar på låten Lena. Den träffar verkligen Rakt in i Hjärtat.






CD 3 är MOTVIND från 1978  CD:n är mastrad så det låter riktigt bra. 



Nu kommer vi till den plattan som jag verkligen ser fram emot att få höra. Plattan skall verkligen bli intressant och samtidigt så kommer den att dela upp Motvind Fansen i 2 läger. Antigen så älskar man denna platta eller så hatar man den och tycker att Motvind är på väg att bli för mycket 80-tal.
Själv så gillar jag denna platta och kommer att spela den rejält. Riktigt överraskad blev man av denna platta. Fina låtar och tunga rocklåtar. Vad har sångaren emot denna platta. Det är en gåta för mig måste jag erkänna. ??




CD 4 är Snacka Går Ju från 1980  CD:n är mastrad så det låter riktigt bra. 



Snacka Går Ju är en platta som jag är lite kluven till Dock är den riktigt bra men den saknar något. Jag vet faktiskt inte vad. Men det känns som den saknar ”glöd”. Det tänder inte riktigt till på något sätt. Dock så finns det riktigt briljanta låtar Snacka Går Ju , Flås Flås , Dollar Dick & Underbar känsla. Kanske får den mogna och gå ett par varv till med tiden. Dock så växer låtarna rejält live och då är det ståpäls. Så man får väl hoppas på att det kommer en Live – platta.

Som avslutning så måste jag säga att jag är väldigt nöjd med denna box. Nu väntar jag bara på min stora önskning B-Sound spelningen med en nyskriven booklet text och en Ny platta med Motvind.

Hoppas Hoppas Hoppas.

Tack för att ni finns grabbar och ROCK ON










Betyg 5/5

Kommentarer

  1. Rebban... the one and only! You rock man!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beställt från Ginza utan resultat dags för nypress...!!!

      Radera

Skicka en kommentar