LP - Skivor : Nynningen - För Full Hals 1973



Omslaget till LP:n

Baksidan med låtinfo m.m.

Skivpåsen

LP:n

Textblad Bild 1

Textblad Bild 2

Textblad Bild 3

Textblad Bild 4

Textblad Bild 5

Textblad Bild 6

Textblad Bild 7





Musiker


Bernt Andersson – Piano, Bas, Orgel, Dragspel, Kör
Bengt Blomgren – Akustisk- och Elgitarr, Slidegitarr
Lollo Englund – Sång
Stig Ekelöf – Trombon
Tomas Forssell – Dulcimer, Autoharp, Akustisk- & Elgitarr, Piano, Bas, Kör
Bertil Goldberg – Akustisk- & Elgitarr Autoharp, Kör
Kjell Karlgren – Tenorsax
Dennis Lundh – Trummor
Mikael Gyllenstig – Trummor
Totta Näslund – Sång
Anders Olsson – Sopransax
Nikke Ström – Bas, Kör


Låtlista

A-Sidan

För full hals
Se så tyst det är i världen
Atlantiska oceanen

B - Sidan

Vilddjurens sång
Balladernas konst
Neva
Bolsjevikernas parti


Då börjar vi med Skivåret 2014 på riktigt nu då och vad mera  passar då inte denna vinyl. 



För Full Hals 


Nu kommer vi till slut till 2014 år skivköp. Saga II var den sista plattan jag köpte under 2013. Så nu går vi direkt på denna LP. Köpte denna begangad på Bengans i Linköping (Var annars).

Blev väldigt blad över att jag såg denna (Trots att jag har den på CD). Men denna proggplatta är en av Proggen s bästa. Utan tvekan.


Nynningen s För Full Hals är en sådan platta man måste ha hemma. Gillar man inte progg så är det en underbar Rockplatta.

För Full Hals öppnar med just tittellåten och det är en riktigt stark och bra rockdänga som kommer att träffa dig rakt in i Hjärtat. Låten kan spelas hur många gånger som helst och jag kommer aldrig att tröttna på den.


Se så tyst det är i Världen är en av låtarna som är en av dom vackraste Nynningen har gett ut. Nattpromenad är väl ett strå vassare måste jag väl säga. Men det är perfekt stycke musik som kommer att finnas där vare sig man vill eller inte.



Atlantiska Ocenanien är en av plattans starkaste spår på ca 9 min. Den har allt. En lugn start som sedan blir starkare och starkare. Tottas Röst är helt perfekt och en magisk final avslutar denna A-Sida.
Annans Järpe Frossa & Njut Borgare snart är din saga slut.



B-Sidan öppnar upp med Vildjurens sång. Låten är lite seg i början när man hör den. Men får den gå ett par varv så blir det en fet och magisk låt som kanske alltid kommer att vara aktuell oavsett vad folk säger.
 

Balladernas Konst är en låt som jag är glad över att ha nu eftersom här finns den lilla dikt som följer med. Låten förlorar hela sin styrka om man skulle ta bort den lilla texten.


"Balladernas konst är en gammal konst
men om orden svider
om orden talar om det som svider
blir det lätt en ballad om nyare tider"


Efter den lilla stycket så kommer för mig en riktigt stark och skön låt Neva. Dock så är texten vad det deppigaste slaget så frågan är om detta inte är en EMO – Låt skall han ta livet av sig eller inte låta sin kropp krossas mot pelarna. Man vet aldrig.



Bolsjevikernas Sång. avslutar B-Sidan och det är en låt som jag aldrig kommer att tröttna på
 Jag vet inte hur många gånger jag har spelat den låten i MP3-Spelaren och på LP. Jag tröttnar inte. Kanske någon gång men då är det något som har gått fel i mitt huvud,
Den låten har något som sätter sig fast. Den kryper in på skinnet och bara får fäste.
En av plattans höjdpunkter och starkaste låtar.
Denna platta är ett måste hemma antingen på CD eller LP.

Köp KÖP KÖP KÖP
 


Betyg
5/5 

Kommentarer