Vinyl Singlar: Carola - Julefrid Med Carola EP 1983

Omslaget till EP:n

Baksidan med låtlista och ett par textrader från
Nu Tändas Tusen Juleljus

Du stjärna över Betlehem,
o, låt ditt milda ljus
få lysa in med hopp och frid
i varje hem och hus!

Texten är tryckt på ena sidan

En blank sida

EP:n

Etiketten 






Musiker


Carola - Sång
Diana Nuñez Lennart Sjöholm, Liza Öhman - Körsång
Sam Bengtsson - Bas
Magnus Persson - Trummor
Per Lindvall - Trummor slagverk
Johan Stengård - Flöjt
Hasse Rosén - Gitarr
Håkan Mjörnheim - Gitarr
Kjell Öhman - Keyboard
Peter Ljung - Keyboard slagverk


Låtlista


A-Sidan

Hej Mitt Vinterland
Nu Tändas Tusen Juleljus
Härlig Är Jorden

B-Sidan

Bjällerklang
Stilla Natt
O Helga Natt


Plattan är ca 20 min lång


Från Ghost till Carola. Vad säger ni om det. Visserligen jag måste erkänna att jag inte är så förtjust i Carola & hennes musik. Men när man ser denna EP med julmusik. och ett vackert omslag då kan man inte låta bli.
Fick den även billigt 2 kr. Så när Fan blir gammal blir han Religiös.

A-Sidan.

Det är med blandade känslor jag lyssnar på denna. Hej Mitt Vinterland är så dålig så det blir bra.
så den kan man hoppa över.

Nu Tändas Tusen Juleljus är en perfekt version som ger mig gåshud i hela kroppen. Det är verkligen ren magi. Nu Tändas Tusen Juleljus är även en av mina favorit julsånger.

Härlig Är Jorden varför finns den med. Vissa kallar den för en begravningspsalm och vissa kallar den för en året runt Psalm. Själv så tycker jag att den Psalmen är helt underbar oavsett  hur den framförs.
Jag har alltid gillat den och konstigt nog så kan jag den utantill. Vet inte varför men den träffar Hjärtat direkt.


B-Sidan


Bjällerklang öppnar B-Sidan. Vet inte vad jag skall tycka om denna version, Den är sådär på något sätt.
Låten passar inte riktigt Carola och hennes röst. Det låter inte bra så det är bara att hoppa över denna.

Stilla Natt är en sådan jullåt som man aldrig kommer att trötta på oavsett vem det är den som gör den. iallafall jag, Vem har inte sjungit denna i kyrkan på körtimmar, på avslutningar och på Gudtjänsterna man gick på. Ja denna version lyfter skivan rejält. så det är bara att lyfta på hatten och gratulera.

O Helga Natt är en perfekt avslutning på denna EP. Den har verkligen allt. Men det finns dock bara en person som gör denna riktigt bra och det är Tommy Körberg. Men Carola gör ändå en rätt bra version av denna. Men det sitter inte riktigt perfekt. Men man kan inte få allt eftersom det är en väldigt svår låt.

Betyg 3/5

Kommentarer