Tankar - 5 år med MOTVIND


OBS VÄLDIGT MYCKET TEXT. 

Tänka sig vad tiden går fort ibland. Jag kan än inte fatta det tänka sig att det var så många år sedan. Inte för att överdriva men det är något speciellt med detta datum 13/8 2008. För 5 år sedan började jag fastna i Motvind. Då syftar jag på bandet Motvind och inget annat under en tid. Konstigt ärligt talat. Allt började med en låt som jag fastnade för ”Snacka Går Ju”. Blev väldigt nyfiken och en ”Nedladdning”. (Vad ovanligt va). Senare så hade jag något som hette B-Sound eller Bosse – Sound. Det var en herre i Linköping som spelade in live akter. Motvind spelade där och eftersom jag var väldigt nyfiken så jag laddade ned den och lyssnade. Och lyssnade och lyssnade.

B-Sound Bild 1 


Skrev faktisk ett försök till recension av den spelningen på Progg.se och Bosse lade upp texten senare. (Se bild 2).


B-Sound Bild 2



 Efter att jag hade lyssnat på B-Sound spelningen så hittade jag något som hette Stormvarning - Samlings CD 1976-1983. Dock I MP3- Format eftersom den är utgången sedan länge. 


Stormvarning - Samlings CD 1976-1983
Allt Började med denna 

Satte igång och lyssnade och jag hade sett ljuset. Det hände något inom mig. Vet inte vad men det kändes en euforisk känsla över att ha hört låtarna. Detta var så äkta och ärligt. Det är så det är och Motvind berättar det på härlig och rak Rock N Roll.


Motvind var ett ”Proggband” Trots att dom inte ville kännas vid proggrörelsen. Dom ville bara ut och spela amerikansk rockmusik för folket.




Men det som verkligen har följt mig mest det är B- Sound spelningen.
Den har allt som Motvind står för Sanningen , Ärligheten , Läraren och till slut ett riktigt jävla Röj som träffar dig rakt i Solar Plexus. Dock så finns även det ett väldigt bra Mellansnack (Jag vet att Sångaren skäms över det han säger men det tycker jag inte att han skall göra) Hoppas verkligen att den kommer att komma ut på CD snart.

När jag satt hemma och hade fyllt 20 så hade jag faktiskt Fem Fina (Cider Inte ÖL). Känslan efteråt var magisk på något sätt.

Motvind har gett mig så mycket så jag är väldigt glad över att få ha upptäckt dom.

Men så hände en liten tråkig sak eftersom Progg.se inte finns kvar så kan jag inte riktigt beskriva hur det var. Motvind försvann för mig ett par månader för att sedan komma tillbaka med full kraft.


Innan Stormen 

Samlingen Innan Stormen släpptes den 10/12-2008. Då kände jag att glöden aldrig kommer att slockna för Motvind. Och deras musik. Intresset började växa igen för Motvind. Kanske så har dom flesta hört Motvind utan att känna till det. Lära För Livet var en TV-Serie som Carin Mannheimer gjorde för några år sedan. Motvind gjorde temalåten till den. Lära för Livet har även kommit ut på DVD. (Hittade den för 50 kr på Media Markt i Norrköping).

Lära För Livet en TV-Serie som Carin Mannheimer gjorde 


På Folkhögskolan som jag pluggade på så fanns det en lärare som också gillade Motvinds musik. Han blev faktiskt väldigt förvånad när jag sade att jag gillade Motvind.
Han gav mig faktiskt 2 st vinyl rippar av Motvinds första och andra platta
”Känn Dig Blåst” & Jo Jo Ja Ja. Jag nötte ut CD- Skivorna. Undrar varför.


När jag senare hade slutat så gick jag in på Crazy Records i Linköping och konstigt nog så finns det 2 st Motvind plattor Jo Jo Ja Ja & Snacka Går Ju. Frågade om jag fick köpa dom plattorna. Han visste att jag lyssnade väldigt mycket på Progg och bra musik. Han blev väldigt förvånad över att jag gillade Motvind och sken upp när jag köpet dom. Som tack så brände jag ut B-Sound spelningen på CD och gav det till honom som tack. LP- skivorna står i hyllan och ger mig glädje än. 


Motvinds Debutplatta 

Deras Andra platta 

Deras Tredje platta 





Jag hoppas att B-Sound kommer ut på CD. 


Men så härom dagen så fick jag se en glad nyhet Motvind s 4 plattor kommer ut på CD till slut och det sker 1 December ”Känn Dig Blåst , Jo Jo Ja Ja , Snacka Går Ju & Motvind. 


Härliga Nyheter ett givet skivköp

Ser verkligen fram emot att få tag på den boxen. Visserligen har jag dom plattorna redan på LP utom Motvind. (Vissa säger att det är deras sämsta och vissa tycker att den är deras bästa). 
Själv så ser jag fram emot att få höra den plattan.

Motvind är och förblir en stor del av mitt liv och jag ångrar mig inte en sekund över att ha dom i mitt Liv. Men det finns något som saknas och det är att jag aldrig har sett dom Live.
Det stör mig en anning. Men jag vet att dom planerar mycket saker nästa år 
Ev Ny platta och en dokumentär om bandet. Så jag har mycket att se fram emot.


Samtidigt så kan jag inte låta bli att undra hur det blir den dagen då Motvind kommer att försvinna för mig eller inte kommer att finnas kvar. Själv så vet jag att jag skulle bli väldigt ledsen och samtidigt väldigt förvånad eftersom dom verkar alltid ha en sådan glöd när dom spelar live.
Finns klipp på Youtube. Så jag hoppas verkligen att Motvind kommer till Linköping. 
Jag skulle lätt gå på den konserten.

Motvind är en stor del av mitt liv och jag kommer att älska dom länge och väl.


Vi avslutar med dessa textrader 

Jag har en underbar känsla som ger mig Kraft och Mod 
och varje gång jag andas så värmer den i mitt Blod. 
I Mörker & Kyla känns den bra att ha den går inte att ta på 

 Men den växer mer och mer för varje dag.
Och det är du som ger mig kraft att leva  , som ger mig kraft att ödmjukt tjäna ut 
 Ja det är du som ger mig kraft att leva och att andas tills den dag då allt tar slut.

Motvind – Underbar Känsla från ”Snacka Går Ju.”



Tack För denna Gång

Kommentarer

  1. Jo, även om det var ett bra tag sedan jag lyssnade på Motvind, så var dom en viktig del av ens musikuppväxt en gång i tiden tillsammans med Magnum Bonum, Factory och Snowstorm... Tider det. .-) Kul att läsa och kul med boxen.

    SvaraRadera
  2. Var hittade du stormvarning 1976 1983? Har letat överallt!

    SvaraRadera
  3. Den fanns på THe Pirate Bay för längesedan.
    tror inte att den finns kvar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar