LP - Skivor : Skraeckoedlan – Mesozoikum 12" vinyl - 2012

Omslaget till EP:n

Baksidan med Låtlista 

LP-påsen Bild 1

LP-påsen Bild 2

LP:n

Etiketten  A-Sidan

Etiketten  B-Sidan





Musiker

Tim Ångström - Bas
Robert Lamu - Sång,  Gitarr 
Martin Larsson - Trummor
Henrik Grüttner - Gitarrer



Låtlista


A-Sidan

Skräcködlan
Från Havet Dom Kommer
Kaktus Galaktus

B-Sidan

Kampen Om Tellus
Sabeltand
Svaerdet I Traedet

plattan är ca 37 min lång

har bloggat tidigare om Skraeckoedlan s platta Äppelträdet
Skraeckoedlan ‎– Äppelträdet 2011


Skraeckoedlan smaka på det namnet Skraeckoedlan. 
Skraeckoedlan  är som sagt ett stonerrockband från Norrköping. Detta är Mesozoikum och jag vet inte om detta är ett album eller en EP. Jag skulle nog nästan säga att det är en EP.
Äppelträdet är deras debutplatta från 2011. 


A-Sidan

Mesozoikum  öppnar sig med det mäseteliga låten Skräcködlan. Det är mörkt ösigt och helt perfekt och stark öppning. Den sätter tonen direkt. Allt flyter fram till en härlig och skönt sound som ger gåshud direkt.

Från Havet Dom Kommer är en lite mjukare låt men det är ändå riktigt härligt att lyssna på.
Den passar ihop med Mesozoikum  på något sätt. Den kommer igång nästan och känns väldigt lång och seg första gången man lyssnar på den. Men efter ett par varv så inser man låtens styrka.

Kaktus Galaktus en låt som verkligen växer efter varje lyssning och den är verkligen plattans stora och mäktigaste låtar. Vet även att den finns på Äppelträdet men här är det en mycket bättre version.


Nu över till B-Sidan


En dovt mullrande elgitarrton och en trumma som slår tills hela låten kommer igång och det är verkligen är Kampen Om Tellus. Man kan nästa tro att det är ett hack i skivan men det är det inte.
Det passar perfekt på något sätt. trots att den bara är 4 min lång.

Sabeltand är en riktigt bra och stark rökare som verkligen griper tag i dig och får dig att headbanga rejält.
En liten ny favorit som jag har kommer att spela flera gånger.

Svaerdet I Traedet knyter ihop denna EP och det är en riktigt värdig och stark avslutning på den platta som kommer att spelas väldigt mycket hemma hos mig.


Mesozoikum  kommer att gå varm rejält fram till kvällen jag lovar er att ni måste köpa denna för ni kommer att spela den många gånger det vet jag.

Betyg 5/5


Undrar även om detta är en förvarning om vad som komma skall 
Jag vet att Skraeckoedlan är och spelar in ett nytt album och jag ser verkligen fram emot det
The Lizard som plattan kommer att heta. Vet dock inte när det kommer ut men det blir ett köp i alla fall.

Skraeckoedlan är och förblir ett band som jag verkligen kommer att följa och se fram emot att någon gång få se dom live för det är nog en riktigt stark och mäktig upplevelse.


PS 


Äppelträdet finnsäven på Vinyl
Dock är den utgången sedan länge
hade gärna velat ha den  DS

Kommentarer