Jakten på den försvunna Vinyl-Skatten



Insperad av en blogg som jag följer flitigt Spader Ess. 
Han har en liten kategori som heter Önskelistan och då slog en tanke mig. 




Vilka CD/LP är det jag saknar och vill väldigt gärna ha i min samling.
Det visade sig att det var 13 st LP + 3 singlar.

Att samla Vinyler är roligt inte sant. Känslan att hålla ett omslag och att få lyssna på en Vinyl är bättre än CD. Men även jakten på Vinyler är väldigt rolig eftersom det är en del av samlandet.

Det finns en del som är storsamlare och en del som vill ha tag på vissa plattor.
Själv så finns det en del plattor jag verkligen vill ha på Vinyl / CD.
Så jag har gjort en lista som jag hoppas att ni kan komma tycka är intressant.



OBS det är en väldig blandning men jag hoppas att ni skall finna den intressant.
Vem vet ni kanske har en del plattor hemma som ni har glömt bort att ni har.

Här är plattorna som jag vill ha. 

PS. Jag vet att en del finns på TPB. Men det är inte samma känsla eftersom 
det är i MP3-Format.DS.
Det är 13 st plattor som jag vill ha tag på.




  • Alien - Alien 1988 LP
  • Anita Livstrand - Mötet 1978 LP /CD
  • Blåkulla- Blåkulla 1975 LP /CD
  • Charlie & Esdor - Charlie & Esdor 2006 CD
  • Comando M Pigg - Mot Stjärnorna. 1983LP /CD
  • Fred Åkerström - Dagsedlar Åt Kapitalismen 1967 LP /CD
  • Kaipa - Kaipa 1975 LP /CD
  • Kultivator - Barndomens Stigar LP / CD 1981
  • Midsommar - Belsebub Är Lös... 1971 LP
  • Nike & Gurra - Hula Hula 1987 LP /CD
  • Morte Macabre - "Symphonic Holocaust" 1998 LP /CD
  • Nynningen - 1974 LP
  • Nynningen - Äntligen En Ny Dag 1976 LP

7-Tums singlar

  • Svartvitt - Solsting 1980
  • Rolling Stones - Happy 1972
  • Nationalteatern - Rädda Varven / Björn Afzelius - Kamrater Bodenarbetare 1978




Nynningen - 1974

Detta sägs vara en av Nynningens näst bästa platta.
Fina låtar och bra riff som verkligen går in i hjärtat.
Hoppas att jag kommer att få tag på den med tiden 




Nynningen - Äntligen En Ny Dag 1976
Detta sägs vara Nynningens bästa LP. 
Nynningen var på Topp när  dom spelade in den.
Starka låtar per tum och ett omslag som verkligen bevisar att det är Äntligen En Ny Dag 


Kultivator - Barndomens Stigar 
Kultivator sägs vara från Linköping och spelade "svårlyssnad" proggmusik.
Själv så har jag aldrig hört plattan men jag hoppas att den kommer ut på CD eller nytryck på LP
plattan har fått både Ris & Ros. Aldrig har jag sett fram emot att få tag på denna Skiva.


Midsommar - Belsebub Är Lös... 1971

Plattan innehåller Rock med inslag av Funk & Rock.  Vill  ha denna platta eftersom jag redan har deras andra platta. Midsommar. Så detta är väl mest för att samlingen skall vara komplett


Blåkulla- Blåkulla 1975


Blåkulla s första LP är väldigt svår att få tag på har jag märkt speciellt om man vill ha den på LP. Själv så har jag den på MP3- Format. Plattan har gått varm hemma hos mig många gånger. Det är bra "Prog" musik. Nästan lite bättre än Kaipas debutplatta. Dock så är Blåkulla väldigt hårdare och mera polerat.
Det är gåshud varje gång jag spelar denna i mobilen eller i datorn. Hoppas verkligen
att jag kommer att få tag på denna skatt.

Charlie & Esdor - Charlie & Esdor 2006 CD

Denna CD är ett Mellotronen släpp som är utgången.
har lånat den på Bibliteket många gånger.
Själv så vet jag inte hur många gånger jag har spelat denna
Hade den också på Kasset.  Dock så har jag inte kvar bandet 

Nike & Gurra - Hula Hula 1987

Plattan är väldigt intressant av en andledning (Nåja två). Det finns en Ebba Grön Cover av deras låt "Folk Bits". Samtidigt så medverkar Di Leva på en av låtarna på plattan. Samtidigt så har jag hört mycket blandad Kritik om den. Vissa gillar den och vissa hatar den. Själv så skall det bli intressant  att höra den när jag får tag på ett exemplar


Kaipa - Kaipa 1975
En Prog/Progg klassiker på sitt eget sätt.
Har lyssnat rejält på denna i MP3-Format och jag tröttnar
aldrig på den så när jag får tag på denna så kommer den att gå varm
många gånger om. 
Vissa älskar denna platta 
Vissa hatar den 




Trettioåriga Kriget - Krigssång 
Ytterligare en Klassiker som jag hoppas att få tag på.Krigssång. Vet att Mikael Åkerfeldt från Opeth , 
gillar denna. Själv så har jag ca 4 st Trettioåriga Kriget plattor så jag hoppas att jag med tiden skall få en komplett samling. Är väldigt nyfiken måste jag säga direkt.


Comando M Pigg - Mot Stjärnorna. 1983


Denna platta har jag bara hört en eller två låtar från Tittellåten och Mörkt Blod.
Det ger mig väldigt mycket mersmak måste jag säga. Härliga riff och bra låtar skall det vara på denna platta.
Hoppas att jag kan få tag på denna LP / CD med tiden.  GE MIG NU



Anita Livstrand - Mötet 1978

En Folkmusikplatta som jag har hört någon gång för längesedan. Det är Indiskt folkmusik.
plattan är väldigt vacker och det har ett sound så får mig att få gåshud i hela kroppen.
Jag älskar denna skiva och jag hoppas verkligen att jag kommer att få tag på denna. 
En Riktigt BORTGLÖMD PÄRLA SOM FÖRTJÄNAR MERA RESPEKT


Rolf Lundqvist Å Arbete & Fritid - Slottsbergets Hambo å Andra Valser 1972
En väldigt udda platta av Arbete & Fritid.Det är popmusik på sitt eget sätt. 
Blandat med folkmusik, sång och skönt sväng.
Hade denna inspelad på Kasset för länge sedan.
Plattan är utgången. 
Men en dag skall den bli min. Konstigt nog så är all bra musik 
antingen utgången eller bortglömnd
VARFÖR VARFÖR VARFÖR VARFÖR



Fred Åkerström - Dagsedlar Åt Kapitalismen 1967

Härliga låtar och Fred Åkerström på topp.
Vad mera kan man begära. en platta som man verkligen blir glad av.
Jag hoppas att jag kommer att hitta den snart. 



Alien - Alien  1988
En grupp som jag redan har skrivit om har denna på CD men jag skulle gärna vilja ha LP:n

Morte Macabre - "Symphonic Holocaust" 1998

Någon gång för mer än tio år sedan bestämde sig Stefan Dimle och Reine Fiske från Landberk och Niclas Berg (numera Barker) och Peter Nordins från Anekdoten att spela in sina favoritskräckfilmslåtar och progrocka till dem lite. Inte för att det behövdes så mycket för dessa gamla låtar, hämtade från filmer som Rosemary's Baby och Cannibal Holocaust, har rätt mycket gemensamt med både Anekdoten och Landberk i original. I alla fall så blev resultatet skivan "Symphonic Holocaust" som släpptes 1998. 
Den är utgången sedan länge men jag hoppas verkligen att jag kommer att få tag på en den progpärla.
Alla lovordar den och jag har även hört rykte om att det snart kommer nytt matierial med Morte Macabre



Det finns även 3 st 7-Tums - singlar jag vill ha tag i och det är dessa 



Rolling Stones - Happy
Den bästa Rolling stones låten som någonsin har gjorts

Björn Afzleius - Kamrater Bodenarbetare
Nationalteaten - Rädda Varven,
Två riktigt bra och bortglömda låtar 


Svartvitt - Solsting

En skön och ösig blues Rock låt som jag har hört väldigt mycket i MP3-Format. 
Både låten och gruppen är bortglömd men jag hoppas  att jag kommer att hitta denna. 


Ja mina vänner det var detta som jag söker. det är konstigt att man har så bred musiksmak som jag har så finns det fina guldkorn som jag hoppas att jag kommer att få tag på. Men skam den som ger sig. 


vilka plattor är det ni saknar i er samling.  Skriv en kommentar om ni vill 

Kommentarer

  1. Sorry Reber, Ingen av skivorna har jag. Har haft Alien skivan en gång i tiden, men inte längre.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar