En krönika över ett band som jag alltid kommer att älska Nationalteatern / Nationalteaterns Rockorkester.

Det finns ett band som jag aldrig kommer släppa taget om. Vet inte varför men konstigt nog så finns bandet där i ryggmärgen. Det är ett Band som Heter Nationalteatern eller Nationalteaterns Rockorkester.


Egentligen i mitt fall så började intresset för just Nationalteatern. Det var låten Livet Är En Fest.
Den låten har verkligen allt. Bra intro , Bra Text, Perfekt Melodi och en sång som verkligen berättar hur det är. Men låt oss i mitt fall gå tillbaka till en låt som är en bortglömd pärla 




Sillstryparn - Doin' the omoralisk schlagerfestival. 



Sillstryparn - Doin' the omoralisk schlagerfestival. Det var den som visade mig vägen till Nationalteatern. Ulf Dageby som sjöng blev medlem i Nationalteatern.

LP:n Livet Är En Fest är en av Sveriges BÄSTA Rockplattor. NOG SAGT.!!!!!!


Den har en blandning av melankoli , Samhällskritik , allvar & en sak som inte många artister / Grupper har. Dom berättar på ett ärligt och rakt sätt hur det verkligen är där ute. Nationalteatern visar vägen hur det är där ute oavsett vilken ålder man är i. Samtidigt så är dom utmärkta lärare.
för att Citera  Peter Birro. Jag var och såg nationalteatern. Låten Barn Av Vår Tid Grep tag som dom små Pungkulorna. Det var ok att vara förortsbarn."


Nationalteatern är äkta och ärliga  Därför kan man bara älska dom




Mina tankar och åsikter ang Nationalteaterns Plattor.




Deras första platta Ta Det Som Ett Löfte.... Ta Det Inte Som Ett Hot. 1972


Den är rätt ok för att vara deras första debut. Dock så är plattan väldigt seg. Det finns vissa bra låtar där Dom som verkligen sticker ut är dessa Sveriges Styvbarn 1 , Hon Flyttta' Ut Till Bergsjön , Profiternas Profeter , Under Hängbjörken & Ut I Kylan. Det är inte den plattan som man skall börja med.


Deras andra platta Livet Är En Fest från 1974.


Det var den plattan som verkligen fick mig att inse deras Storhet. Plattan är en riktig klassiker och har gått många varv hemma både i MP3-format och på LP. Jag kommer nog aldrig att tröttna på den plattan. Efter den stora succén med Livet Är En Fest så valde Nationalteatern att spela in en Barnskiva som jag tror att en del känner till men som ändå förtjänar att lyftas fram nämligen denna



Kåldolmar & Kalsipper 1976


Kåldolmar & Kalsipper 1976


En barnskiva som är nästan i samma klass som Vilse I Pannkakan fast mycket bättre.
Det hela försiggår i fantasin, och börjar med Yllet, en liten flicka, som tillsammans med olika figurer som hon möter vill befria sina kamrater som arbetar under hemska förhållanden i gruvan, tvingade av de båda kungarna i Bästerlandet, som har en försteningsapparat som heter Lumor. Den första Yllet träffar och tar hand om och bär hela tiden är en 100-årig gammal gubbe som ligger i en korg. Annars är det ju alltid den vuxne som är stark och tar hand om barnen!

Andra figurer som vi möter är ett spöka, som gubben är rädd för men inte Yllet. Spöken är verkliga väsen för många barn, men det här spöket är inte farligt. ”Tjänaren” på slottet vill att alla ska få bo där och ha det bra. Agamemnon fick inte sjunga för trasiga och små i Grekland. Han kom till Sverige, men här fick han inte sjunga på gator och torg heller.

Utan att oskadliggöra kungarna tvingas alla fly och hamnar så småningom på Sjörövarjennys båt. Sjörövarjenny är egentligen en mamma på rymmen. Båten förliser och hamnar i Vietnam, där Ho låter dem se ett spel om Vietnamns folk som gjorde MOTSTÅND. Så åker alla hem igen med nyvunnen kunskap. Och här tar skivan slut.

En platta som är bortglömd men jag hoppas att flera kommer att upptäcka den.


Nästa Skiva är Barn Av Vår Tid 1978


Nästa Skiva är Barn Av Vår Tid 1978

Många anser att detta är Nationalteaterns bästa platta. Själv så är jag lite kluven till det.

Missförstå mig inte. Plattan är riktigt jävla bra. Men mitt hjärta klappar lite extra för en annan platta i deras katalog. Barn Av Vår Tid är en platta som verkligen alltid kommer att vara aktuell. Även om plattan kom till för 35 år sedan så texterna lika träffsäkra och äkta. Det finns inte en låt som är tråkig när det gäller denna platta och jag vet inte hur många gånger jag har  lyssnat på plattan.



Rockormen

Efter Barn Av Vår Tid kommer Nationalteaterns Rockopera Rockormen 1979.



Rockormen är en rockopera på sitt eget sätt. Det är en rockopera om arbetslöshet. En deckare. En berättelse om en resa. Från Åmål och leda. Plattan har en riktigt stark öppning och sedan så känns det som att något går i kras. Det är något som saknas när det gäller denna platta.

Vet inte vad men det håller inte hela vägen. Trots att det finns bra texter och melodier som får håret att resa sig så känns det så tråkigt. Eller så är det bara jag som inte inser Rockormens rejäla charm och kraft, Något är det som jag inte riktigt kan sätta fingret på.





Rövarkungens Ö 1980

Deras platta från 1980 är en riktigt stort skatt och pärla för mig Rövarkungens Ö 1980
Märk även att denna är gjord av Nationalteaterns Rockorkester.



Rövarkungens Ö är Nationalteaterns BÄSTA PLATTA.

Jag vill minnas att jag satt och läste texterna från plattan på nätet. Jag bad Skäggetorps Bibliotek att köpa in den så dom gjorde det. Lånade den och blev helt frälst. Plattan innehåller 6 långa låtar som man kan lyssna på flera gånger om utan att tröttna på. Konstigt nog så får den plattan mig att må bra. Det finns inte något som är dåligt på den plattan enligt mig.



1981 lades Nationalteaterns rockorkester ner. Rockorkestern var ett tidsbegränsat projekt och efter ett och ett halvt år kändes det som om det var tillräckligt, dessutom hade musikerna andra projekt på gång. Håkan Nyberg blev fast medlem i Mikael Wiehes band, Lars-Erik Brossner blev lärare på Dramatiska institutet i Stockholm och Ulf Dageby gjorde musiken till Britta Svenssons film "Interrail". Efter det att rockorkestern lades ner, återvände Dageby till teatergänget och gjorde barnskivan "Luffarrock" 1981, som byggde på en pjäs som Nationalteatern gjorde 1974.

1982 slutade Dageby i Nationalteatern och påbörjade sin solokarriär. Nikke och Totta satsade tillsammans helhjärtat på Tottas bluesband, men den teatrala delen av Nationalteatern fortsatte.




Luffarock 1981



Det är då Luffarock kommer ut 1981. 


Plattan har ett skönt sound med en blandning av Rock , Jazz , Blues och en berättelse som kan visa hur det är att vara luffare och att allt kan hända.
Dock så är plattan bortglömd sedan länge. Jag gillar den nästan. Det saknas något där med.
Plattan är rätt ok och den innehåller en stark och en riktig pärla till Låt Det Finns Så Många Som Inte Får Finnas.




Nationalteaterns Rockorkester LIVE


År 1991 så återuppstod Nationalteaterns Rockorkester igen vilket resulterade i en Live platta som MNW gav ut både på LP & CD. även SVT filmade och spelade in det finns utgiven på VHS och som
Piratutgåva på The Pirate Bay


CD:n hade jag på blandband så jag har spelat den så mycket så jag till och med får gåshud varje gång jag här den versionen av Ängen Trålar. Trummorna som kommer igång Keyboarden och alla river loss och Totta Näslunds Sång ”Om Du Letar Efter Röka När Du Är i Göteborg”.
Dock så har jag inte den kassetten kvar. Vilket stör mig så inihelvete.
Men det är inget att göra åt. Dock så hoppas jag verkligen att man kan ge ut lite Livematerial med Nationalteatern. Men med tiden så vem vet.

Nationalteatern & Nationalteaterns Rockorkester är och förblir Riktigt stora och ett av Sveriges bästa och Starkaste Rockband som finns. 

Dock så har jag aldrig sett Nationalteaterns Rockorkester Live men dom kommer till Norrköping i Februari 2013. Så jag hoppas verkligen att jag kan gå på den spelningen. Men den som lever får se.


Tack för ordet denna gång och jag hoppas att ni kommer att upptäcka något intressant.

Samtidigt så undrar jag Vilken är Nationalteatern / Nationalteaterns Rockorkester 
Bästa platta Skriv en kommentar om ni vill.

Kommentarer

  1. Underbart band, även om jag inte hört allt. Kan inte riktigt bestämma mig för om jag gillar Barn av vår tid bäst eller livet är en fest. Din favorit har jag inte hört, så den måste jag lyssna in mig på.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar