Dryck : ÖL - Kjell Höglund - En Riktigt Stor Stark (Nr 89658)


Flaskan

Etiketten med Kjell Höglund 

Textraden som har gett namn till Ölen
En Stor Stark

Mera Info Från Bryggeriet 

Ölen ser ut så här 

Kjell Höglund har aldrig varit snyggare 



OBS - Beställningsvara
Pris 28 kr per flaska  500 Ml

Alkoholhalt 4,5%
Ljust Lager 

Bryggeri  Strömsholms Brygghus


.. Kjell Höglund har väl beskrivit vad det handlar om i hiten “En stor stark”. Vi ville göra en väldigt maltig lageröl med avvägd beska och riklig i humlesmaken. En väldigt trevlig umgänges och matöl för alla som vill att det ska smaka någonting av “En stor stark”

Detta är en ,maltig lageröl med väl avvägd beska och riklig humlesmak. En väldigt trevlig Öl för både Umgänge och Mat. En Öl för alla som vill att det ska smaka lite mer.
Detta är just "En Riktigt Stor Stark "



Vi fortsätter i min nybörjar värld ang Öl. Nu har turen kommit till en Öl som jag har varit väldigt nyfiken på ända sedan jag fick höra talas om den. 

Jag var inne på Kjell Höglunds Aktuellt sida och där står det "Strömsholms Brygghus i Köping har lanserat en lager som de valt att kalla ”EN RIKTIG STOR STARK” efter Kjells gamla hit, ”En stor stark”.
Det väckte min nyfikenhet. Den måste jag prova. 

Går bort till systemet och beställer den eftersom den finns inte hemma i Linköping.
(Passade även på att boka Årets Glögg). 

ca en vecka senare så fanns den att hämta ut köpte 3 flaskor + årets glögg som också hade kommit ut. 

SÅ NU TILLBAKA TILL EN RIKTIGT STOR STARK



När man öppnar flaskan så rycker det inte alls. Men den doftar riktigt gott och lite sött.
När jag hällde upp den i ölglaset så skummar det inget så det var väldigt lätt att hälla upp den.
Ölen ser riktigt fin ut. Tar en klunk direkt och känner verkligen att det smakar riktigt gott.
Smaken påminner lite om Iron Maiden Ölen. Dock så blir man inte "mätt" på en flaska.  Utan det behöves en eller två till. Men den passar perfekt att njuta av som sagt. Ölen var riktigt god. Jag blir väldigt sugen på att beställa flera men det får räcka för denna gång. 

En ÖL som jag verkligen kan rekommendera till er.

Betyg 5/5

Låten En Stor Stark finns på Kjell Höglunds LP
Ormens År 1989






EN STOR STARK Text och musik: Kjell Höglund

Jag har gått varenda gata
och jag har gjort så gott jag kan
jag har missat varje tåg
jag har förlorat allt jag fann
jag har sålt min själ för pengar
och jag har rest till läge noll
jag har genomskådat bluffen
men vad spelar det för roll?

Jag säger: en stor stark, en stor stark
en stor stark, en stor stark, en stor stark

Jag har inget att förlora
för jag äger ingenting
jag har pantsatt mina kläder
jag har sålt min vigselring
jag har passerat alla gränser
och jag har sett åt alla håll
jag har tänkt varenda tanke
men vad spelar det för roll?

Jag säger: en stor stark
är vad min kropp behöver
en stor stark
jag är ett skepp i nöd
en stor stark
om det så ska bli min bleka död

En stor stark
är vad min kropp behöver
en stor stark
jag är ett skepp i nöd
en stor stark
om det så ska bli min bleka död

Jag har gått varenda gata
och jag har gjort så gott jag kan
jag har missat varje tåg
jag har förlorat allt jag fann
jag har passerat alla gränser
och jag har sett åt alla håll
jag har tänkt varenda tanke
men vad spelar det för roll?

Jag säger: en stor stark
är vad min kropp behöver
en stor stark
jag är ett skepp i nöd
en stor stark
om det så ska bli min bleka död

En stor stark
är vad min kropp behöver
en stor stark
jag är ett skepp i nöd
en stor stark
om det så ska bli min bleka död

En stor stark… 

Kommentarer