LP - Skivor : King Crimson - In The Court Of The Crimson King 1969 / 2010

Omslaget till LP:n

Baksidan av LP:n

Uppviket 

Papperspåse

LP:n

Etiketten
Förlåt att det blev suddigt 

Mera Info från LP:n




Musiker

Robert Fripp - Gitarr
Greg Lake - Bas och sång
Ian McDonald - Träblåsinstrument, vibrafon, keyboard, mellotron och sång
Michael Giles - Trummor, slagverk och sång
Peter Sinfield - Lyrik och upplysning



Låtlista


A- Sidan 

21st Century Schizoid Man
I Talk To The Wind
Epitaph

B-Sidan 

Moonchild
The Court Of The Crimson King 

Låtarna är mellan 7- 12 min lång



Jag har sett detta omslag tidigare det vet jag att jag har. Men jag kommer väl på det förr eller senare.
Nu över till denna platta som är en nyligen upptäckt pärla och en klassiker bland Prog - skivor.
Men jag måste erkänna att jag aldrig har hört detta band.
Tills en dag jag laddade ned den och lyssnade på den i iPoden 4 gånger på raken.
och jag ångrar mig inte sedan dess.

Det är något med denna platta som tilltalar mig. Musiken är vacker , magisk och storslagen.
Känslan är nästan som att man hörde The Dark Side Of The Moon. för första gången.
(Bortsett från att det finns bara detta album som är mest känt).

Många säger att detta är den allra första progressiv rock album. Åtminstone är det 
verkligen rimligt att tro att det är bland de första! plattan kom ut 1969.
Greg Lake (från Emerson Lake & Palmer) är sångare, hans röst är helt legendarisk! 
Den passar perfekt till musiken som väller ut ur mina högtalare 

"21st century schizoid man" har jazziga sax delar, enastående snabba och komplexa trummor och en väldigt melodisk, nuvarande och komplexa bas. Den otroligt snabba och laddad slutet av spåret låter lite som 
jazztakt och det förstärker låten väldigt mycket

I Talk To The Wind är en pärla som jag kommer att njuta av många gånger av.
En väldigt stark låt.& en av plattans stora spår enligt mig.
Man kan spela den låten hur många gånger som helt, Man tröttnar inte på den 

"Epitaph" har väldigt gripande flytande mellotron a la Genesis
Gregs sång är emotionell och passionerad. Fripp använder fredliga gitarrer, mestadels akustiskt.

"Moonchild" är en beroendeframkallande låt och Greg röst. & Fripp gitarr följer mer rytmen
och melodin i denna låt, trots hans elektriska gitarrsolon i bakgrunden är lite irriterande.

The Court Of The Crimson King En av de bästa spåren är definitivt den sistasom har fullt av intensivt flytande mellotron, heroiska körsång, lugnande flöjter, tillgängliga ljud gitarr och varierande trummor. 
Nära slutet, finns det en utmärkt barnslig del av träblåsinstrument: mycket charmiga!
så lyssna ordentligt för att höra dom. 

Plattan kommer att lyssnas på hela kvällen och jag ångrar mig inte 
att jag köpte denna trots att den kostade mig 250 kr.






Betyg 5/5 

Kommentarer