LP - Skivor : Midsommar – Midsommar 1972




Omslaget till LP:n

Baksidan av LP:n

LP:n

Etiketten 




Musiker


Dan Pihl - Orgel, piano
Hans Olsson -  Bas, sång
Lennart Andrén -  Gitarr, sång
Peder Sundahl -  Trummor
Reg Ward -  Saxofon, flöjt
Weyne Feldt -  Sång, slagverk


Låtlista


A-Sidan 

Illusionen Av En Färdigskolad Akademiker
Sedan Urminnes Tider
Killen Och Bostadsbristen
Balladen Om Belfast
Naturen Kämpar


B-Sidan 

Reklamdjungeln
Morfars Visa
TV-låt
James Lindberg Hughes
Den Okände Soldaten

När jag såg denna LP på Röda Korset i Valdemarsvik så visste jag att jag hade sett det
tidigare så jag tänkte att jag köper denna. och jag måste Säga att jag är jävligt nöjd med denna LP.

Tänk dig Asoka  fast med mera kraft och sväng i så har du plattan
Vissa tycker kanske att deras första platta är bäst. Men jag gillar denna LP skarpt.

A-Sidan är ett mästerverk med texter som alltid kommer att vara aktuella.
B-Sidan är lite svag men har vissa starka låtar.

Öppningslåten "Illusionen Av En Färdigskolad Akademiker" är nästan en klassiker med sina Santana-rytmer och hetsighet.

"Sedan urminnes tider" låter som något Contact kudne ha gjort, med 
dess förankringar i den svenska folkmusiken.

"Killen och bostadsbristen" är en tristare historia, tunga riff men alltför förutsägbart, 
uppenbart var texten/det sociala budskapet viktigare än musiken här... Rolig text för övrigt. 

"Naturen kämpar" är riktigt bra, med sitt långsamma tempo, saxofon och fina melodi. Ett par låtar drar ner helhetsbetyget men överlag tycker jag mycket om den här plattan. 

Som sagt, jag hade förväntat mig en rockigare affär, men är definitivt inte besviken över detta, för de många lugnare låtarna ("Balladen om Belfast", "James Lindbergh Hughes") är verkligen riktigt bra. 

Plattan förtjänar att höras av flera. Den är ganska lätt att få tag i på vinyl. 

Men jag hoppas att flera kommer att upptäcka denna LP.
Kanske är den bortglömd

Jag är jävligt nöjd ändå
Lyssnar på den en gång till i kväll tror jag


Samtidigt så vet jag inte mycket mera om bandet.
Det står inget på Omslaget eller sådant.


Betyg 4/5 

Kommentarer