LP - Skivor : Joakim Skogsberg - Jola Rota 1972 / 2013

Omslaget till LP.n 
Baksidan av LP:n



LP:n är svart 

Ettiketten med låtlistan och logga
A-Sidan 

Ettiketten med logga
B - Sidan 


Musiker 

Göran Lagerberg - cello, bas
Joakim Skogsberg - Sång, Jola, Magnefon musik
Mats Glenngård - Wah Wah fiol, giga
Pugh Rogefeldt - Gitarr, Bas
Thomas Netzler - Bas



Låtlista

A-Sidan 

Jola Från Ingbo
Offer Rota
Frirdens Liljor

B-Sidan 

Besvärjelsens Rota
Jola Från Stensäte
Jola Från Leksand


Limiterad i 500 Exemplar (400 ex Svart LP 100 Gröna LP ).
Plattan är ca 37 min lågng



När jag fick reda på att skivbolaget Subliminal sounds skulle ge ut Gump- Katalogen, blev jag
förvånad. Eftersom Gump är en väldigt liten katalog inom "Proggvärlden".
Dessutom får man tag på originalutgåvorna så är dom värda flera Tusen Kr på Aktioner
och skivmässor. (Orsaken är att vissa plattor finns bara några enstaka ex av eller
för rätt köpare så kan dom faktiskt betala väldigt mycket för plattorna.






Sammanlagt så gav Gump ut 7 st plattor och det är dom här

Telefon Paisa - Sogmusobil 1971
Joakim Skogsberg - Jola Rota 1971 
Nature - Nature 1972 
Mats Glenngård - Kosterläge 1972 
Kvartetten Som Sprängde - Kattvals 1973 
Sten Bergman - Lyckohjulet 1974 
Blandade Artister (MFL) - Voice Of The Wolf 1974




Med tiden hoppas jag att samla alla dessa utgåvor så jag har 
hela Gump Katalogen.  Men det kan komma ta ett tag. 

Men nu över till plattan 

1971 spelade Joakim sin egna skiva på den lilla etiketten GUMP. Plattan består av Joakims Jolas och Rotas vilket är en sorts gammaldags folkmusik som kommer från Jämtland, vilket låter ungefär som när man nynnar. På skivan nynnar han till musik eller utan, influerat av naturen. 

Plattan är producerad av Pugh som även medverkar på plattan. 
Även delar av Kebnekaise medverkar på LP.n

Det låter väldigt flummigt för min smak måste jag erkänna
men det blir aldirg tråkigt  snart så sitter man och nynnar med

Det tar ett tag innan man tar in allting. Men det är väldigt vackert på något sätt.
Plattan har sin charm Men samtidigt så undrar man om han är "klar i skallen" eller
har han rökt på lite narkotika.  Plattan är väldigt udda.
Mest för samlare och riktigt frälsta av Progmusik.

Hoppas även att Subliminal sounds ger ut mera snart.  Starkt Jobbat Grabbar.

Plattan kommer att spelas rätt ofta hemma hos mig.
Grannarna får klaga om dom vill det skiter jag i





Betyg 4/5

Kommentarer