LP - Skivor : Motvind – Känn Dig Blåst 1976

Omslaget till LP.n

Baksidan till LP:n

Papperspåsen med texter bild 1

Papperspåsen med texter bild 2

LP:n

Etiketten 


Musiker 

Göran Ekstrand - Sång
Janne Brynstedt - Gitarr
Juris Salmins - Gitarr,sång
Krister Jacobsson - Bas
Leif Mårtensson - Trummor
Mikael Gyllenstig - Trummor
Staffan Dahl - Orgel,synthesizer


Låtlista

A-Sidan 

Skolanlåten
Öppna Gårdar
Anna
Solidaritetsrock

B-Sidan 

Känn Dej Lurad
Dra Åt Helvete
Kalle
Fem Fina




Denna LP har jag letat efter väldigt länge tills jag såg den på Tradera.
Bad en god vän lägga ett bud och fick den för 9 kr  + frakt så det blev samanlagt 
57 kr. Väl värt pengarna, 

Nu till Plattan 

När man lägger nålen på skivan går det 30 sek. Sedan kommer det en väckarklocka.
och där smäller det. Skolanlåten drar igång och den är lika aktuell för varje år.
Riktigt rockig och härlig.

Öppna Gårdar har blivit en favorit hos mig nu när jag har lyssnat på den. 
Även om get gäller Göteborg så borde det finnas Öppna Gårdar i alla städer.
Vi behöver Öppna Gårdar. 

Anna är en låt som jag har hört minst 200 gr tidigare och jag tröttnar aldrig.
bra text , skönt Sound och  Göran Ekstand s sång ger mig gåshud på armarna 

A-Sidans sista spår Solidaritetsrock är en liten bortglömnd låt tycker jag 
nu när jag har lyssnat flitigt på denna LP. En härlig Rockpärla. som avslutar 
A-Sidan. Nu går vi fram och vänder på LP:n


B-Sidan sprakar igång med Känn Dej Lurad. 
en bra och vettig låt. När man är 14 år och ansiktet fullt med finnar.
då går man och köper vilket medel som helst men som inte fungerar.
Känn dig lurad , känn dig blåst. 

När sista gitarriffet på låten är slut så börjar en av LP:n s höjdpunkter.
Dra Åt Helvete. En låt som jag aldrig kommer att tröttna på trots att jag har hört den tidigare.

Å du rapar och bjuder mera lax. du säger groggen är beställd den kommer strax, 
å det syns lång väg att du blivit nästan rik, 
Men du kan dra dra åt Helvete. Ja du kan dra åt Helvete. 

Kalle eller Stenhårde Kalle är en lugn och bra låt om hur jävligt illa det kan gå för 
en del som har haft en svår & hård Barndom.  Konstigt nog så känns den alltid lika 
viktig varje gång.

Fem Fina är en perfekt avslutning på denna underbara LP. 

40 min ren och äkta Rock n Roll 







Skivan finns på Spotify men
Solidaritetsrock finns inte med


Betyg 5/5 

Kommentarer