LP - Skivor : Saga - Saga - 1974 / 2013 RSD

Omslaget till LP.n

Baksidan 

Papperspåsen inget annat 

LP:n

Ettiketten 

Limiterad i 1000 ex
jag har nr 621


Musiker 

Björn Isfält - Cello
Christer Eklund -  Saxofon
Christer Stålbrandt -  Sång, Bas
Kenny Bülow -  Gitarr, sång
Mats Norrefalk -  Gitarr, sång
Sten Danielsson -  Trummor
Sylvia Olin -  Piano

Låtlista


A-Sidan 

Djävulens Läppar
Gamla Goda Misstag
I Ett Glashus
Önskebrunn

B-Sidan 

Soliga Barn
Jakten Tillbaka
Sång För Sylvia
Källardrottning
Ensamma Rum


En LP som jag köpte med andleding av Record Store Day. 

Det finns visst några LP & CD Bootlegs av Saga. 
Men denna är Officiellt utgiven för Record Store Day 
så denna är ÄKTA.

Enligt Progg.se se så står det så här om Saga 

Christer Stålbrandt var tidigare med i November och Saga representerde en
utvecklig av deras ljudbild. 
I Saga fick nu Christer en chans att spela de låtar han skrev för November 
men som inte passade att spela med bandet. 
Musiken är mer poetisk och åt det symfoniska hållet med 
bland annat piano, cello och saxofon.

Jag måste erkänna att jag är tagen på sängen.
Denna platta har jag aldrig hört tidigare så det blev en chansning.


Men jag är såld direkt. plattan är bra. Men det är lite för bra på något sätt
Plattan är en stark och bra sound likt November. Men det finns även lite lugnare partier.
Men samtidigt så blir man glad över när man hör den.

Djävulens Läppar är ett mästerverk och ett utmärkt start på denna härliga platta
Gamla Goda Misstag är en lugn och skön härlig låt som kommer in direkt.
Önskebrun är en lite tjatig men rätt ok Rocklåt som är poetiskt
Gitarrsolot där är helt makalöst gåshud direkt

Soliga Barn är en rak och härligt kort rocklåt som spinner sig lugnt och stilla.
Jakten tillbaka är en akustiskt och lite tråkig låt men det blir bättre lite in i låten

Sång För Sylvia är en 1 min långt låt som känns lite meningslös på denna LP

Källardrottning är ett av dom starkaste låtarna på LP:n som blir bättre och bättre för varje gång
man lyssnar på den. En riktigt vacker och härlig tung låt

Ensamma Rum är en perfekt avslutning på denna LP.
Grymnt bra låt

Det enda man kan klaga på denna utgåva är att det bara finns för lite info om
plattan hade gärna sett ett häfte med info och lite till

Men i det stora hela så är jag nöjd Ljudet är helt makalöst och låter superbt








Betyg 5/5

Kommentarer