Vinyl Singlar: Lars Ekborg – Bunta Ihop Dom 1968

Omslaget till Singeln 



A-Sidan 

B-Sidan 




Musiker 

Lars Ekborg - Tal



Låtlista


A- Sidan

Bunta Ihop Dom Del 1


B-Sidan 

Bunta Ihop Dom Del 2



Denna singel tror jag att jag alla har hört om inte så
kan jag medela att det är en monolog som jag tycker väldigt mycket om.
Även om den är Politisk Inkorrekt så är jag kär i den.

Vet inte varför men jag hade denna på Kassetband som en god vän spelade in åt mig.
Så när jag såg denna singel för 25 kr så köpte jag två st av samma så jag har en dubblet
Men jag klagar inte


Den kända monologen Bunta ihop dom med Lars Ekborg blev dödskallestämplad under 1960-talet för att den norrlänning han spelade sa att "Stockholmsjävlar, gammalt folk, kärringar över 40, lappjävlar, hottentotter, finnjävlar, folk som ligger på lasarett, raggare, zigenare och mopedister" skulle man bara bunta ihop och slå ihjäl; "en får inte vara blödig". Det var menat som en ironi


Frågan är om en sådan monolog vore tänkbar i dag med den skenande politiska korrekthet som nog kan anses utgöra ett allvarligt hot mot vår grundlagsfästa yttrandefrihet. Jag vågar inte ens här i skrift återge Ekborgs ord om vad man bör göra med ”kärringar över 40″ eller den folkgrupp som numera kallas samer…Redan då monologen spelades i radion varnades det för den innan den sändes.


Men så råka jag missa den där 5-bussen, så jag var tvungen att ta grisbilen istället!
Så jag hejda en gubbfan jag mötte på vägen, jag sa:
"Du, har grisbilen åkt förbi?"
"Har du ramlat av då?!" sa den fan!


turligt nog så finns denna pärla  på Yotube



Betyg 5/5

Kommentarer