LP - Skivor : Jakob Hellman - Och Stora Havet 2012

Omslaget till LP:n

Baksidan

Papperspåsen med texterna på ena sidan


Papperspåsen med Jakob på Andra Sidan

LP:n




Etiketten

Limiterad utgåva av Vinylen
158 av 350






Musiker 

Jakob Hellman - Sång, Gitarr
Werner Modiggård - Trummor
Mats Alsberg - Bas, Kontrabas
Eddie Sjöberg - Gitarr
Dan Sundquist - Klaviatur, Effekter, Blåsarrangemang, Kör
Mats Olausson - Piano, Orgel
Per Hägglund - Synth
Magnus Persson - Percussion
Mats Bengtsson - Piano, kör
Dave Castle - Klarinett
Anders Sjögren - Tuba
Michael Jildestad - Trombon
Titiyo Jah - kör (på "Avundsjuk på dej")




Låtlista


A-Sidan

Tårarna
Du Är Allt Jag Vill Ha
Vara Vänner
Vackert Väder
Vintern Dör
Visa Mej


B-Sidan

Hon Har Ett Sätt
Sköra Värld
Tåg
Stora Havet
Glada Dagar
Avundsjuk På Dej



En chansköp för 100 kr på Bengans i Linköping.
Killen i kassan blev helt lyrisk när jag köpte den. Bästa svenska plattan någonsin sa han direkt.
Lyssna på den du kommer att gilla den direkt.

Så nu har jag lyssnat på den och jag måste säga att det var riktigt bra.
Kanske inte direkt min musik men ändå så har den något som tilltalar mig.
Svänget , Texterna och musikerna. härligt.

Samtidigt så undrar man lite vart Jakob Hellman har tagit vägen. Plattan kom ut för över 20 år sedan
1988. Den sålde guld direkt

...och stora havet pressades först i en upplaga om 5 000 exemplar. 
Efter att låten "Vara vänner" blivit en radiohit hade albumet sommaren 1989 sålt guld.
Textmässigt genomsyras skivan av att längta bort. Låtarna fångar även hur det är att vara ung, otålig, missförstådd och ångestriden


Skivan utsågs 2003, av Nöjesguidens läsare, till den bästa svenska skivan någonsin. Den är även en av titlarna i boken Tusen svenska klassiker (2009)








Betyg 5/5

Kommentarer