LP - Skivor : Kebnekajse - Aventure 2012



Omslaget till LP:n

Bakdsidan till LP:n

Papperspåsen bild 1 

Mannen i fönstret heter Anders Lind

Papperspåsen bild 2

LP:n

Etiketten bild 1

Etiketten bild 2
Lika psykedelisk som vanligt 






Musiker 

Kenny Håkanson - Gitarr , Sång
Mats Glenngård - Violin , Mandolin , gitarr , Sång
Göran Lagerberg -Bas
Thomas Netzler - Bas , Sång
Pelle Ekman - Trummor , Sång
Hassan Bah - Slagverk , Sång



Låtlista

A-Sidan

Snickar-Anders
Vallåt efter Britta Jansson
Spelmannen
Aventure

B-Sidan

Svartbergstrollen
Valllåt efter Måns Olsson
Midsommarnattsdröm
Tikli Ja Tiira
Battery








Obs kanske rätt mycket text

Kebnekajse släpper nytt vilken glädje nyhet för mig måste jag erkänna
och när jag fick reda på det så gick jag till Bengans och Köpte både CD:n & LP:n

men hur låter det då ut med språket din jävel

Jo det är helt magiskt
Plattan börjar med en låt som heter Snickar – Anders och är en låt som går fort fram
men ändå håller tag om lyssnaren och man blir helt stum över hur bra musiken är.

Vallåt efter Britta Jansson är en låt som känns lite tråkig men ändå inte  det saknar något men vad


Spelmannen är en tonsättning av Dan Andersson och det är första gången jag hör denna version

har visserligen sett en akustiskt version med Kenny på Youtube
länk finns här för den som vill se Kenny Håkansson Spelmannen live
Kennys Röst passar perfekt till låten och bandets stämsång mellan låten är rysningar i hela kroppen undrar hur denna version kommer att låta Live

Nu kommer Titellåten Aventure och nu är det Hassan Bah som sjunger om hur han kom
till Sverige men på Franska av alla språk men kostigt nog så blir det inte tråkigt eftersom
det är en del afrikanska rytmer med så det svänger och det är helt magisk bra
ett stor & Stark låt som jag kan lyssna på flera gånger 

Slutraderna är dock på Svenska ”Sitter på toppen av berget och tittar ut över Sverige”



nu kommer det en låt som heter Svartbergstrollen och det är en låt med fart i och ändå så enkel att lyssna på allt flyter bara på så man blir helt salig

Valllåt efter Måns Olsson känns lite seg i början men senare så blir det bättre och bättre
en riktigt lugn och bra låt kanske lite åt flumhållet men det är upp till lyssnaren att avgöra


Midsommarnattsdröm är en låt som är en väldigt lugn och harmonisk påminner lite som
en ”uppföljare” till låten ”Idioten” finns på plattan som kom 2011 (Har bloggat om plattan)

Tikli Ja Tiira är en liten låt som Kenny har skrivit och det är en av de härligaste bitarna på denna platta. Riktigt härligt att lyssna på. Kanske känns den lite seg i början men det blir bättre efter någon minut.

Battery är en låt till som Hassan Bah sjunger men denna gång på Zuzu -språket och det
är lite som att lyssna på Kebnekajse s platta Ljus från Afrika (Saknar den i samlingen finns bara på Vinyl Hoppas att den kommer ut på CD snart). Men Battery är en perfekt och klockren avslutning på en platta som jag raknar högst till årets släpp detta år.


Kebnekajse är och förblir ett band som tar lyssnaren direkt till höga höjder och desutom så
blir det bättre och bättre för varje gång man köper en platta
visserligen den når inte lika högt som Kebnekajse s platta Kebnekajse från 2009.

Jag älskar er grabbar och jag blir aldrig trött på er
Kebnekajse håller än och högre i mitt hjärta och jag är överlycklig att ni finns
Plattan är en höjdare som kommer att hålla länge och många varv i min skivspelare



Betyg 5/5

Kommentarer