Musik på CD: Sabaton - Carolus Rex 2012 ((Swedish/English Version)

Omslaget till dubbel CD:n

En del av bookleten del 1

En del av bookleten del 2

sista sidan av bookleten 

Baksidan med låtlistor både på den engelska & Svenska CD:n

Engelska CD:n omslaget 

Svenska CD:n omslaget 









Musiker 


Joakim Brodén - Sång, Keyboard
Pär Sundström - Bas
Chris Rörland - Gitarr
Thobbe Englund - Gitarr
Robban Bäck - Trummor





Låtlista


CD 1 English Version) 


Dominium maris baltici
The lion from the north
Gott nit uns
A lifetime of war
1648
The carolean's prayer
Carolus rex
Killing ground
Poltava
Long live the king
Ruina imperii
Twilight Of The Thunder God (Bonus Track)


CD 2 Swedish Version) 

Dominium Maris Baltici
Lejonet Från Norden
Gott Mit Uns
En Livstid I Krig
1648
Karolinens Bön
Carolus Rex
Ett Slag Färgat Rött
Poltava
Konungens Likfärd
Ruina Imperii



Sabatons senaste platta Carolus Rex som kom ut 2012 har väl ingen missat eller har ni det
sorgligt i så fall.

Bandet har varit i blåsväder eftersom att skriva om Svensk  Historia anses vara mycket politisk Inkorrekt
eftersom en del anser att det finns inget som heter Svensk  Historia  eller Svensk  Stormaktstid.

Men jag fattar även inte att Sabaton blev stämplad som ett vit makt band i Media för denna platta
Men numera så at ju allt rasistiskt  av någon andledning.

Men om vi lämnar allt Politiskt Korrekthet och går till musiken så måste jag bara få säga
att efter 15 omlyssningar på den Svenska CD:n så är jag Sabaton frälst direkt.


Personligen håller jag även dessa stycken som favoriter. 
Det handlar om den oerhört starka och majestätiska ”A Lifetime in War/En livstid i krig”, den orgelinledda ”The Carolean's Prayer/Karolinens bön” samt mäktiga och vemodiga ”Long Live the King/Konungens likfärd”. Men inte heller oförskämt klämmiga ”Gott Mitt Uns”, galopperande och melodiska "Killing Ground/Ett slag färgat rött" eller rytmiska ”Poltava” går av för hackor.

Riffen , musiken , tyngden och texterna gör att man tar bandet till sitt hjärta direkt.
Alla låtar är helt perfekta hårdrockslåtar så man vill bara sjunga med eller lyssna och njuta av denna platta

En Livstid I Krig , Karolinens Bön , Poltava är som sagt  rena mästerverk
och jag måste även få tillägga att denna platta är ett första gångs köp och jag ångrar mig inte måste jag erkänna.  Plattan kommer att gå varm hemma hos mig många gånger om 

Samtidigt så är jag inte förvånad att Sabaton sålde guld med denna platta
Det är dom värda  för denna platta är väl värt att lägga pengarna på

Jag är såld på Sabaton måste kolla upp deras andra plattor snart

Betyg 5/5 

Kommentarer