Musik på CD: Asoka - Asoka 1971 / 2004


Omslaget till CD:n






Musiker


Claes Ericsson - Piano,orgel
Daffy Bengtsson - Trummor
Patrick Erixson - Sång, bongos
Robert Larsson - Gitarr
Tjobbe Bengtsson - Bas








Låtlista

Psykofoni För Ekogitarr Och Poporkester
Ataraxia
Leave Me
Svensson Blues
1975
If You Feel
Tvivlaren
I'm Trying (To Find A Way To Paradise)
Psykofoni För Ekogitarr Och Poporkester (Reprise)



Bonusspår på plattan

The Seeker
At El-Yago 9-3
Ohio
Mama
Southern Comfort
I Need Your Love
Another Kind Of Love (live with Taste Of Blues)
Take Off Jam (with Take Off)



Info om plattan från Progg.se
"Under 3 dagar sommaren 1971 spelades Asokas debutskiva in. De lyckads övertalas Sonet om att få släpps skivan vilket visade sig inte vara speciellt svårt då Sonet precis släppt November och Made In Sweden. Deras debutskiva brukar idag anses som klassiker av tidig 70-tals hårdrock. Tyvärr sålde den inte speciellt bra då den kom och båda grundarna, Claes Ericsson och Patrick Erixson, lämnade gruppen strax efter. Bandet som fanns kvar hämtade nu istället inspiration från t.ex Crosby, Stills, Nash & Young och Jeffersson Airplane. Bengtsson bröderna vilka brann för bluesen var inte nöjda med den nya inriktningen så de hoppade av. Gruppen spenderade också mer tid med att repa än de gjorde med att spela ute vilket ledde till gruppen till slut upplöstes. Claes Erixson och Robert Larsson spelade senare in två skivor med den Frank Zappa inspirerade instrumentalgruppen Lotus."



När jag först hörde denna platta via nätet så tyckte jag att detta var ren skit (Förlåt mig) .
Men det tyckte jag för länge sedan plattan glömde bort och försvann ut ur mitt minne.

Men när jag gick in på Crazy Records i Linköping ( Skivaffär som säljer Vinyler , CD DVD) filmer både nytt  & Beganat. jag kollade bland CD-skivorna och hittade denna CD

Jag vet inte vad som flög i mig jag skulle ha denna platta. så jag köpte denna för runt 100 kr.

Riktigt bra skiva och en härlig utgåva med fin booklet 

gick sedan hem och lyssnade första gången 

"Ja det är ju denna platta den har jag hört förr"

Andra Lysningen

Jag har ändrat mig den är ju jävligt bra.
vi tar den en gång till

Tredje Lysningen 

Skivan blir bättre & bättre för varje gång.

trots att denna platta kan vara lite svårlyssnad för en del så har jag börjat gilla denna skarp.
Musikaliskt så handlar det om funkig psykedelisk jazz-rock/fusion i samma vener som Lotus, Fläsket Brinner, Mecki Mark Men, Atlas, Made In Sweden, Nature m.fl. Musiken, när det inte framförs instrumentalt, varvas med texter på svenska och engelska.






Betyg 5/5 


Kommentarer