LP - Skivor : Tid - Giv Akt 2010 / 2017

Omslaget till LP:n

Baksidan med låtlistan

Skivpåsen med texterna & bild på Bandet 

LP:n är Svart

Etiketten 

Lite info finns på framsidan 





Musiker

Claudio Marino - Sång
Simon Söderberg - Gitarr
Arvid Persner - Trummor
Martin Persner - Gitarr



Låtlista


A-Sidan

Libido
Lång Dags Flärd Mot Natt
Världen Stannar Med Mig


B-Sidan 

Lucid Sanndröm
Flickan Och Kråkan (Cover)


Skivan är 27 min lång

När jag fick reda på att Linköpingsbandet TID skulle släppa sin gamla katalog på Gaphals / The Sign Records så blev jag väldigt glad. (Jag har lyssnat på TID vissa stunder tidigare) dock bara via MP3-filer som kan kunde ladda ned på Zound Of Silence hemsida.



Men nu finns det äntligen på nypress tack vare som sagt Gaphals / The Sign Records.
Så självklart blev det ett köp av deras material, Bandet förtjänar lite uppmärksamhet.
Har bloggat om deras skiva som kom ut förra året 2016, Vilket jag gav ett bra betyg på.


Men nu är det dags för denna skiva. Giv Akt som är TID s debutskiva.
Tung post rock eller heavy Metal är detta om du frågar Discogs , själv så vet jag inte riktigt vad jag skall kalla musiken. Men det är svårt som sagt att säga vad detta är för musik. Det är rytmiskt skön svävande postrock. Med en del samplade citat från filmer, Så det är ett lite plus i kanten.
Det enda jag har lite svårt för det är Growl. Jag kan inte riktigt ta det till mig.
Jag har försökt många gånger. Men konstigt nog med TID s skivor så funkar det perfekt.
Så sakta men säkert så kommer man att vänja sig med det.


Det är väldigt svårt att plocka ut någon favoritlåt från denna skiva.
Man måste lyssna på hela skivan för att få sig en uppfattning om denna musik,

Mörk och kanske lite deppig men ändå rytmiskt skön svävande postrock.
Ge skivan en chans och du kommer att tacka mig, Skivan finns på Bengans & även på Spotåfy

I låten Världen Stannar Med Mig så finns en liten sampling från Bröderna Lejonhjärta
när en av Tengils vakter säger åt Jossi ”Guldtuppen” när han har fått Katla märket på bröstet
”Nu vet du för eviga tider att att du är en av de våra , Så förrädare du är”


Skivan avslutas med en instrumental cover på Flickan & Kråkan av Mikael Wiehe.
Den lyfter allt och avslutar skivan på ett snyggt och härlig sätt.

Betyg 4/5

Kommentarer