Att samla eller inte samla Det är frågan det.



Det här med att köpa skivor och samla på dom.
Visst är det roligt inte sant? Jo men det finns ett krux. Det kan ibland bli lite för mycket.

Dom på Bengans säger att man inte skall räkna på hur mycket köper,
- Varför då frågar jag?
- Du kommer att ångra dig att du köpte så mycket svarar han.

Eftersom jag skriver upp hur mycket jag har köpt detta år än så länge så är vi uppe i
ca 4500 kr. Då undrar man lite om det är värt att köpa så här mycket eller inte.

Samtidigt så tycker jag om musik väldigt mycket.
Jag passar även på att upptäcka nytt när jag först laddar ned det jag är
nyfiken på och är det bra så går jag till affären och köper det.
Ibland så undrar jag lite vad jag är för något inom musik lyssnandet.
Vi får se det kanske kommer fram med tiden.?




Men nog om det tillbaka till saken


Vissa skivor tycker jag lite extra om så då är det en samlandet som triggar igång mig.
Jag siktar på som ni vet att försöka få tag på Gaphals skivkatalog.
Det kommer att ta ett tag men jag jobbar på det så gott jag kan.


Jag tycker även att det är väldigt roligt att få tag på en speciell CD / LP.
Jag vet att jag kommer att spela den flera gånger. Samtidigt så finns det även
musik som jag hoppas på att jag kommer att få tag på med tiden. Samtidigt så känns det väldigt
surt att viss musik är utgången och skivbolagen vägrar att trycka upp nya.

Men jag skall väl inte klaga. Jag kan inte få allt jag vill ha men jakten är även en
del av samlandet. Men jag har bestämt mig för en sak.
Jag går inte på Skivmässor & dylikt, Jag går hellre till Skivaffären.
Mycket bättre stämning , lätt att lyssna på plattorna och prata lite med Dom man lärt känna.

Hur är det att samla ordentligt egentligen. Det är roligt som fan
Det finns alltid guldkorn att hitta med tiden. 
Du kan fråga dina vänner om ny musik
Du kan även rekommendera nu musik till vänner.


Men ibland så känns det lite som att varför köpte jag denna för
när jag vet att jag har den hemma redan på CD. Men det är även det som är det
roliga med att samla. Vissa artister släpper även LP nu igen.


Men det finns en sak som bekymrar mig ibland. 
Kommer jag att kunna sluta köpa skivor eller kommer jag hålla på hela livet.

En kompis sa att han slutade köpa skivor när Spotify kom.

Det fattar inte jag ibland detta Spotify som är så bra att ha.
Men varje medalj har sin baksida. Det vet jag sedan länge.

Spotify är en sak som finns men ändå inte i min värld.
Jag har det i datorn ja det har jag. Men konstligt nog så andvänder jag bara
till att tipsa om musik som jag redan har. Själv så lyssnar jag på MP3 – CD , Vinyl.

Jag behöver inte Spotify men ändå så finns det där.

Spotify är bra MEN det finns vissa saker som stör mig.

1, Det betalas ut på tok för lite till musikerna 1 Öre / låt.
2. Det finns ingen booklet att hålla i och bläddra i när man lyssnar på musiken.
3. Viss musik finns och viss musik finns inte.
4. För var det nedladdningen som tog död på Skivaffärer , Nu är det Spotify istället.

Men en sak kan vi i alla fall vara överens om.
Vi behöver musik vare sig vi vill eller inte. Vi mår alla bra av det.
Så Spotify kanske är bra till något i alla fall.


Så nu har jag babblat nog.
Tack för att du har läst detta.

PS Subliminal Sounds fortsätter sin kulturgärning och ger
ut Kvartetten som sprängde – Kattvals på nyutgåva. Klart man har bokat den plattan DS

Kommentarer